• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
ישראל במלחמה

דרישה לסיוע נפשי גם לנפגעי המעגל השני בשבעה באוקטובר

ועדת הבריאות של הכנסת קוראת להרחיב את חוק נפגעי פעולות איבה ולהכליל בני משפחה וקרובים של נפגעי השבעה באוקטובר בין מקבלי הסיוע הנפשי

מכוניות שרופות באזור המסיבה ברעים. הורים ליוו טלפונית את ילדיהם בזמן הטבח, היו עדים לזוועות מחרידות שעוברים ילדיהם או נאלצו לשמוע את ילדיהם נרצחים או נחטפים. צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

יש לשקול להרחיב את חוק נפגעי פעולות איבה ולהכליל את נפגעי "המעגל השני" של השבעה באוקטובר בין מקבלי הסיוע הנפשי - זו הקריאה שיצאה מדיון שנערך אתמול (ב') בוועדת הבריאות של הכנסת.

בפתח הדיון הציפו בני משפחה של חטופים וקרובי משפחה של נפגעי פעולות איבה את הקשיים עימם הם נאלצים להתמודד מפרוץ המלחמה, את הצורך האקוטי במתן מענים לנפגעים מהמעגל השני ולבני משפחה שאינם מקירבה ראשונה וכן סיפרו כי אינם יודעים מהן הזכויות המגיעות להם ולבני משפחה נוספים.

נציגי המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון ומשרד הרווחה סקרו בדיון את פעילותם במהלך המלחמה בתחום ההכרה בנפגעי פעולות האיבה והסיוע להם ולבני משפחותיהם, והועלו שאלות באשר לזכאות לקבלת סיוע נפשי בקרב המעגלים השונים של הנפגעים. כמו כן, עלה הצורך במתן מענה לנפגעים עקב חשיפה לאירועים באמצעים דיגיטליים.

קארין אלהרר (יש עתיד), שיזמה את הדיון עם חה"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) וחה"כ גלעד קריב (עבודה), אמרה בדיון כי "במעגל שני ישנם הורים שליוו טלפונית את ילדיהם בזמן שעברו את הטבח במסיבה, היו עדים לזוועות מחרידות שעוברים ילדיהם או נאלצו לשמוע את ילדיהם נרצחים או נחטפים. גם בתחום הפגיעות המיניות יש מי שאולצו לחזות בהתעללויות מיניות שביצעו מחבלי החמאס במסיבה או כוחות הצלה שפינו גופות נרצחים ונאלצו לחזות במראות קשים של פגיעה מינית בגופות שפינו". אלהרר הזהירה כי "כל שקל שהאוצר ינסה לחסוך היום יעלה לכולנו כפל כפליים בעתיד".

עו"ד ענת קאופמן, נציגת מטה משפחות החטופים, טענה כי חוק נפגעי פעולות איבה מאפשר כבר לשלם למעגל השני, כי אין בו חובת נוכחות באירוע כדי להיחשב נפגע. עו"ד רות פרמינגר, מארגון נפגעי פעולות האיבה, קראה לכפות על האוצר להירתם לסייע לאוכלוסיה זו והדגישה כי הביטוח הלאומי יוצא מגדרו לסייע לנפגעים בכלל ולאלה באירוע הנוכחי בפרט, אך הוא איננו יכול לפעול ללא הסמכה חוקית.

שלומי מור, נציג הביטוח הלאומי, הסביר כי החוק הייעודי שעסק בזכויות משפחות החטופים הרחיב את ההכרה גם לאחים ולילדים בגירים. "לצערי הרב", אמר, "ההרחבה הזו אינה חלה על בני דודים, והמעטפת של הסיוע הנפשי ניתן למשפחה הגרעינית. שינויים כאלה מצריכים חקיקה בכנסת כדי שהמענה יהיה רחב יותר ומותאם לאסון שפקד את ישראל בשבעה באוקטובר". הוא הזכיר כי הביטוח הלאומי ביקש לבחון העברת חוק פיצויים במצב של אסונות לאומיים אך גם הנושא זה עדיין מונח על שולחנה של הכנסת.

נציגת הסיוע המשפטי במשרד המשפטית, יעל קסטן, אמרה כי "מדובר באירוע חריג בעוצמתו, יש הרבה בני משפחות שהיו חשופים בזמן אמת לזוועות, ולכן אנו חושבים שצריכה להיות פרשנות מרחיבה ולבחון את המקרים".

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס), סיכם את הדיון וקרא למשרדי הביטחון, הבריאות, הרווחה והביטוח הלאומי, להקים בדחיפות צוות בין-משרדי לבחינת ההכרה בנפגעים מהמעגל השני ומתן מענים עבור בני משפחה של נפגעים שאינם זכאים כיום לסיוע נפשי. בנוסף קרא לשקול מענה עבור נפגעים שנחשפו לאירועים באמצעים דיגיטליים.

"חוסן מערכת הבריאות חשוב כחוסן מערכת הביטחון", אמר ח"כ משריקי והוסיף כי פנה למשרדי הבריאות והחינוך על מנת להגביר את התמיכה הנפשית במערכת החינוך ולתיאום ביניהם בעניין. עוד ביקש יו"ר הוועדה מהביטוח הלאומי ומשרדי הבריאות והרווחה כי במקביל להתקדמות הליכי החקיקה בעניין התגמולים לעובדי ולמתנדבי ארגוני ההצלה, ייבחנו ויקודמו מענים שניתנים למתנדבים בתחום הנפש, ללא התניה בהכרה בהם כנפגעים.

הוועדה קראה למוסד לביטוח לאומי ולמשרד הרווחה להגביר פעולות ההסברה וההנגשה לאוכלוסיה אודות זכאותם לתגמולים ולמענקים.

נושאים קשורים:  חוק נפגעי האיבה,  ועדת הבריאות של הכנסת,  סיוע נפשי,  שבעה באוקטובר,  ישראל במלחמה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
19.01.2024, 13:26

ולא ניתן להתעלם מהמעגל השלישי, כל תושבי ישראל, ולא נשכח את המטפלים, שגם הם שחוקים וזקוקים לסיוע נפשי…