ישראל במלחמה

לא עוד טיפול בבתי החולים בישראל: הנחיות לטיפול במחבלים בשדה תימן

משרד הבריאות פרסם נוהל טיפול רפואי במחבלים | המטפלים נדרשים שלא להזדהות בשמם גם בחתימה על מסמכים

ניתוח, חדר ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

הטיפול במחבלי החמאס במתקן בשדה תימן יעשה כשהם אזוקים ועיניהם מכוסות, אלא אם הטיפול דורש אחרת; הצוות המטפל נדרש שלא להזדהות בשמו ולא לחתום בחתימה שניתן לזהותה על מסמכים רפואיים; במצבים שכרוכים בסכנת חיים או באובדן איבר חיוני לתפקוד, תתבצע העברה לטיפול בבית חולים. תדריך "לטיפול רפואי בלוחמים בלתי חוקיים במתקן שדה תימן" שפירסם משרד הבריאות ביום ג', קובע את אופן הטיפול במחבלים במתקן, המשמש כבית חולים שדה.

ההתייחסות למחבלים כאל 'לוחמים בלתי חוקיים' היא משפטית גרידא, ונועדה להבחינם ממי שמוגדרים בחוק כ'שבויי מלחמה'. המתקן בשדה תימן מנוהל על ידי רופא בכיר וצוות של בעלי מקצועות רפואיים במילואים. על פי התדריך, הטיפול יינתן ל"פגיעות שהן בקשר עם הלחימה". מקרים חריגים, כלומר טיפול שאינו קשור ללחימה, ידונו בנפרד. אנשי הצוות רשאים להזדהות בפני המטופלים במקצועם והתמחותם בלבד.

ב"שדה תימן" ניתן לבצע ניתוחים כירורגיים "בינוניים", ובהרדמה בנוכחות מרדים, וכן ניתן לבצע עירוי דם. בהתייחסות למקרים של טיפול שלא ניתן לספק במתקן, הנוהל קובע כי העברת מחבל לטיפול בבית חולים יתבצע רק בהחלטת רופא מטפל בכיר, כשקיימת סכנת חיים, או שתיגרם נכות חמורה בלתי הפיכה ללא טיפול, כמו כריתת גפה, אובדן עין או אובדן תפקוד של איבר חיוני. ההעברה לבית חולים צריכה להיעשות בתיאום עם משרד הבריאות ומנהלי בית החולים ובליווי ביטחוני.

בהנחיות, עליהן חתומה ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, נכתב כי "לאור רצף האירועים הביטחוניים התעורר צורך לתת טיפול רפואי לכלואים מעזה במתקן הצבאי בשדה תימן, כחלופה לטיפול בהם במתקני רפואה אזרחיים. זאת, על רקע הפגיעה בסדר הציבורי שנבעה משהייתם בהם, והחשש כי ייפגע שלומם של הכלואים, של מטופלים אחרים באותם מקומות, ושל גורמי הרפואה המטפלים בהם".

הרופאים ואנשי הטיפול נדרשים שלא להזדהות בשמם גם בחתימה על המסמכים הרפואיים: "הגנה על אלמוניות מוחלטת של הצוות המטפל הכרחית לשם שמירה על ביטחונם, שלומם וחייהם של המטפלים, והגנה על זכויותיהם כאזרחים וכחיילים בשירות מילואים", נכתב.

התדריך מתייחס להיבטים נוספים ובין השאר גם למתן טיפול כשהמטופל מסרב, ובין השאר נכתב כי "אם התקבלה החלטה שיש לתת את הטיפול הרפואי למרות הסירוב – מותר להשתמש, במידת הכוח הדרושה כדי לבצע את הוראות הרופא; אם ניתן לקיים, במסגרת המתקן ומגבלות הזמן, התייעצות אתית של הרופא המטפל יחד עם רופא נוסף, וכן משפטן או מומחה באתיקה רפואית – יש לעשות כן".

נושאים קשורים:  אסירים פלסטינים,  מחבלים,  טיפול במחבלים,  שדה תימן,  נוהלים,  משרד הבריאות,  ישראל במלחמה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
22.12.2023, 10:07

מה עם פשוט *לא לטפל*?!
חוסך מלל ארוך של נהלים.
אולי צריך לכתוב בתחילת הנוהל שטיפול במחבלים ייעשה לאחר התייעצות עם גורמי בטחון על הצורך במחבל כמשתף פעולה.

22.12.2023, 10:49

אינני מבינה את הבעיה. כל פצוע חייב לעבור את הטיפול המיטבי; כך נשבענו.חשבתי שאנחנו עם נאור.

מסכים בהחלט!

אנונימי/ת
22.12.2023, 17:47

אנחנו עם נאור ונשבענו לטפל אך לתת אדם מגיע תת טיפול.
המינימום הנחוץ.
תראו איך טיפלו בסינוואר בזמנו ובאחותו של הנייה וראו מה עוללו לנו.
למרות הכל,וגם לאור התגובות של ״העולם הנאור״ לארועי 7 אוקטובר-אנחנו לא צריכים להיות המצפן של העולם!

אנונימי/ת
22.12.2023, 11:38

הזדמנות מצויינת לתת לסטודנטים להתאמן על כל מיני פרוצדורות.

אנונימי/ת
22.12.2023, 14:24

מנגלה

22.12.2023, 15:29

האם יש התייחסות לסרוב של צוות מטפל לטפל במחבלים ?! על רקע של מצפון, אמונה , או אי רצון לקחת חלק בטיפול בטרוריסט/ רוצח/ מחבל
???
איפה זכות המטפל ?!

אנונימי/ת
23.12.2023, 14:16

בושה

23.12.2023, 09:48

הלישכה לאטיקה רפואית עברה למשרד הבריאות?!

כאשר לכדנו את אייכמן הוצאנו אותו להורג. ב-7 לאוקטובר מחבלי חמאס ביצעו בנו פשעי מלחמה כמו הנאצים וגרוע מהם. מה שמגיע הוא גזר דין מוות ולא טיפול רפואי

24.12.2023, 11:42

אייכמן הוצא להורג לאחר משפט, רני לא חושב שבתור רופאים אנחנו יכולים להיות שופטים ומוציאים להורג.

אנונימי/ת
24.12.2023, 12:04

Dr Mengaly

24.12.2023, 09:20

''כל המרחם על אכזרים סופו להתאכזר על רחמנים'' כשהמוסר מאבד את המצפן שלו זה מה שקורה. ראה ערך ''סינואר וקבלת טיפול רפואי בישראל'' אלפי טבוחים שילמו את מחיר המוסריות המזויף הזה.
לא צריך לתת טיפול נקודה.
נשבענו לטפל בבני אדם-לא בחסרי צלם אנוש

05.01.2024, 15:43

המינימום הנדרש