ישראל במלחמה

פרופ' רוני גמזו: "אף פצוע, חייל או אזרח, לא ימתין לשיקום"

פרופ' גמזו, אחראי נושא השיקום במלחמה: האוצר התחייב לממן מאות מיטות שיקום, גם בפריפריה | מנהלי בתיה"ח לשיקום: המשאבים הקיימים לא מנוצלים נכון - מיטות עומדות ריקות

שיקום פצועים בבית החולים לוינשטיין. צילום: דוברות הכללית

כ-220 חיילים ואזרחים עדיין מטופלים במחלקות השיקום מפרוץ המלחמה. כמחציתם נפצעו ביום הראשון למלחמה.

בישיבת מעקב לבדיקת השיקום המוצע לנפגעי המלחמה, שנערכה בוועדת הבריאות של הכנסת אתמול (ג'), עלה כי רוב הפצועים מהמלחמה סובלים מפגיעות אורתופדיות וחלקן הקטן גם פנימיות.

יו"ר הוועדה ח"כ יוני משריקי אמר כי נדרשות 500 מיטות שיקום נוספות בארץ, בפרט בפריפריה ובירושלים. "הובטח לנו על ידי משרד הבריאות כי נערך מו"מ עם האוצר כדי למצוא תקציב לכך. אלה שירותים חיוניים ודחופים מאוד", אמר.

בין השאר עסקה הישיבה בפער במחסור בפתרונות שיקום בפריפריה, בבתי חולים המתמחים בשיקום שבהם יש מיטות פנויות שאינן מנוצלות, במחסור בכוח אדם לשיקום, בדרכים לתמרץ סטודנטים לרפואה להתמחות במקצועות השיקום ועוד.

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב, שמונה לאחרונה על ידי משרד הבריאות לטיפול בנושא השיקום, סקר את הנעשה במחלקות השונות והבטיח כי המשרד ממוקד במציאת פתרון. הוא ציין כי הוסכם עם האוצר על מימון מאות מיטות שיקום בשנים הקרובות, גם בפריפריה, ובנוסף על שיתוף קופות החולים לשיקום בקהילה.

"אף פצוע, חייל או אזרח, לא ימתין לשיקום – ולא יבוא על חשבון השיקום הגריאטרי והרגיל", אמר פרופ' גמזו. לדבריו, מרכזי שיקום נוספים, כולל אחד במרכז הרפואי פדה-פוריה בטבריה ובבית החולים ברזילי באשקלון, ייפתחו בקרוב וכבר נוספו מיטות שיקום במרכז הרפואי לגליל בנהריה.

פרופ' יורם וייס, מנהל המרכז הרפואי "הדסה", הודיע כי בקרוב תסתיים הקמת בניין השיקום ב"הדסה הר הצופים", בעלות של 500 מיליון שקל וכי בעוד שישה שבועות ייפתחו שתי המחלקות הראשונות. הוא הדגיש את המחסור הניכר עדיין במיטות שיקום בפריפריה ביחס למרכז, ובפרט בירושלים.

מנהלי בתי חולים שיקומיים דיברו בדיון על חלוקה שאינה מיטבית של מטופלים בין מחלקות השיקום השונות בארץ. ד"ר חגי אמיר, מנהל המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין, ציין שבבית לוינשטיין ניתן לקבל 50 משוקמים נוספים בכל רגע. לדבריו, למי שמבקש טיפול מקצועי, עדיף לנסוע למחלקה שבה מתמחים בשיקום. הוא סיפר על פעילותו לבנות מרכזי שיקום בקהילה בפריפריה, תוך הכשרת צוות מומחים בכל מקום. לדבריו, נדרשים בעיקר פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים.

ד"ר אוהד הופמן, מנהל המרכז הרפואי בני ציון בחיפה, התלונן על כך שאין מפנים נפגעים מהמלחמה למחלקת השיקום של בית החולים, גם ד"ר אורית שטיין-רייזנר, מנהלת בית החולים השיקומי רעות בתל אביב, ציינה כי אין ניצול מספיק של המשאבים הקיימים וכי גם ב"רעות" יש מיטות שיקום פנויות.

ד"ר ירון סחר, ראש אגף שיקום במשרד הבריאות, הוסיף כי קופות החולים ממשיכות גם עתה להפנות לשיקום פצועים מהמלחמה. הוא ציין כי מדובר בהליך ממושך שבו יש להעדיף את נוחות המטופל והסכים שיש לעודד סטודנטים לרפואה להתמחות במקצועות השיקום.

דניאל תור, רכז בריאות באגף השכר באוצר, השיב כי מגמת הגדלת העובדים במגזר הציבורי, ובכללם במקצועות השיקום, איננה תלויה רק בשכר אלא גם בתנאים הדורשים מו"מ, הערכה והכנה.

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  שיקום,  פריפריה,  חדשות,  פצועי מלחמה,  ישראל במלחמה,  פרופ' יורם וייס,  ד"ר אוהד הופמן,  ד"ר אורית שטיין רייזנר
תגובות