• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

לראשונה: נבנתה מפה תלת ממדית של השפעת חומרים פסיכדליים על המוח

צוות חוקרים בנה מפה תלת-ממדית של הקולטנים במערכת הטרנסמיטורית במוח וזו מציגה את "הבסיס האנטומי" שלהם ואת השפעת השינויים שהסמים הפסיכדליים מחוללים

כיצד סמים פסיכדליים מחוללים שינויים במערכת העברת האותות – מנגנון הטרנסמיטורים שהוא מרכזי במוח האדם? לראשונה, צוות מחקר מאוניברסיטת מק'גיל הקנדית והמכון לנוירולוגיה The Neuro בבית החולים האוניברסיטאי במונטריאול בשיתוף צוות מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית וכן מהרווארד/MIT ומכוני מחקר נוספים בארה"ב וקנדה, עשה שימוש בטכנולוגית למידת מכונה מתקדמת כדי לאסוף ולנתח מממסד נתונים גדול עדויות של אנשים שנטלו את הסמים הללו – וכך גילו כיצד החומרים הכימיים מחוללים את השינויים למודעות עצמית.

הצוות בנה מפה תלת-ממדית של הקולטנים במערכת הטרנסמיטורית במוח וזו מציגה את "הבסיס האנטומי" שלהם ואת השפעת השינויים שהסמים הפסיכדליים מחוללים. למפה זו חשיבות רבה, משום שחומרים פסיכדליים הוא תחום מחקרי קליני בנוירולוגיה שגדל כיום במהירות רבה. לנושאים אלו חשיבות גם כדי לנסות ולייצר שיטות טיפול חדשות ונדרשות מאד כיום עבור אנשים עם הפרעות כמו דיכאון וסכיזופרניה.
דו"ח על המחקר החדש פורסם בשבוע שעבר ב-Science Advances.
המחקר הוגדר כגדול ביותר בעולם שנעשה עד כה בהקשר לחומרים הפסיכדליים והמוח.

לצורך העבודה התבסס הצוות על עדויות מפורטות שמסרו 6,850 בני אדם שנטלו מגוון רחב במיוחד – 27 סמים פסיכדליים מסוגים שונים. באמצעות למידת מכונה זוהו מתוך העדויות מלים שכיחות במיוחד שבהן השתמשו אותם אנשים כדי לתאר את מצבם – ואלו נקשרו לקולטני הטרנסמיטורים שנמצא כי הושפעו מהסמים והתרופות הנ"ל. כך זוהו אזורי המוח המפורטים שבהם נמצאו הקומבינציות השכיחות ביותר של קולטנים. התברר שהם מצויים באזורים עמוקים במוח שבהם מתבצע עיבוד מידע.

ליצירת המפה התלת-ממדית נעשה שימוש באלפי פרופילים של ביטויים גנטיים gene transcription probes – בקולטנים בכל אזורי המוח – קולטנים שנקשרו כאמור לשינויים במודעות העצמית של משתמשי החומרים הפסיכדליים.

עורכי המחקר הדגישו כי ידוע שהחוויה הפסיכדלית שונה בין אדם לאדם וטווח השינויים רחב מאד. המסקנה שעלתה מהמחקר שאכן בחומרים הפסיכדליים יש רכיבים שמשרים הזיות (hallucinogenic) אבל יש מקום לתכנן תרופות שיעשו שימוש בהן לצורך תרפיות חדשות לצרכיהם של פגועי נפש.

כמה מהחומרים הפסיכדליים המשמשים להתערבות פסיכיאטרית עבור אנשים עם "ego-dissolution" – מציגים תחושה שהם "מנותקים מעצמם". המחקר זוהה המיקום המדויק של הקולטן סרוטונין 5HT2A שנקשר להפרעה הזאת. עם זאת גם קולטני סרוטונין שמסומנים כ-5HT2C ו-5HT1A ו-5HT2B כמו הקולטנים האדרנרגיים (adrenergic receptors) Alpha 2A ובטא-2 וכן D2 גם הם קשורים לאותה הפרעה.

ראש צוות המחקר פרופ' דנילו בזדוק (Bzdok) סבור כי תרופות הלוצינוגניות עשויות להיות "הדבר הגדול הבא" לשיפור הטיפול בבעיות מז'וריות בתחום בריאות הנפש וחשיבות ממצאי המחקר שבעזרת מערכת למידת מכונה בעתיד ניתן יהיה להצביע במדויק עם מקבצי קולטני הטרנסמיטורים שיש לגרות אותם בעזרת תרופות על מנת להשרות אצל מטופל מצב מבוקש של מודעות עצמית בריאה.

נושאים קשורים:  פרופ' דנילו בזדוק,  סמים פסיכדליים,  אוניברסיטת מקגיל,  טרנסמיטורים,  קולטנים,  דיכאון,  סכיזופרניה,  gene transcription probes
תגובות