• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
סרטן אשכים

האם מחלימים מסרטן אשכים צורכים יותר שירותי בריאות הנפש?

מחקר שהתפרסם ב-Journal of Clinical Oncology התפרסם מחקר שהראה כי מחלימים מסרטן אשכים צורכים שירותי בריאות נפש ממקרי הביקורת, ומתמידים בהם לאורך זמן ממושך לאחר ההחלמה

התייעצות עם אורולוג (צילום: אילוסטרציה)

אנשים שהחלימו מסרטן האשכים עלולים לסבול מתחלואה נפשית עקב האבחון שלהם בסרטן, והטיפול בו.

במחקר אספו שמות של כל החולים בסרטן האשכים שעברו כריתת אשכים בין השנים 2000 ו-2010 בעיר אונטריו קנדה. את השמות הפיקו מתיקים שנמצאו ברשומות הסרטן של העיר אונטריו. לכל מחלים מסרטן האשכים הצמידו חמש מקרי ביקורת על בסיס גיל ואזור מגורים. החוקרים השתמשו במאגרי מידע של מרשמי אוכלוסין על מנת לזהות פניות של אנשים לרופא המשפחה בנושא בריאות הנפש או פניות כלשהן לפסיכיאטר. החוקרים השתמשו במודל רגרסיה בינומלית שלילית על מנת להעריך את שיעור הפניות בנושא בריאות הנפש בתקופה של טרום הטיפול (שנתיים ועד חודש טרם בוצעה כריתת האשכים), סביב הטיפול (חודש לפני ועד חודש אחרי כריתת האשכים), ולאחר הטיפול (חודש אחרי ועד סוף תקופת המעקב). יחס השיעורים (Rate Ratios) בהשוואה בין מקרים לביקורות בתקופה של סביב הניתוח ולאחריו תוקננו להתאים למצב הפניות הבסיסי למסגרות בריאות הנפש.

במחקר צומדו 2,619 מקרים של סרטן אשכים ל-13,095 ביקורות. תוצאות המחקר הדגימו כי במצב הבסיס לא היה הבדל בין קבוצת ההתערבות לקבוצת הביקורות בשיעור הפניות למסגרות בריאות הנפש. בתקופה שסביב הטיפול, שיעורי הפניות למסגרות בריאות הנפש היה גבוה יותר באופן מובהק בקבוצת ההתערבות לעומת קבוצת הביקורות (יחס שיעורים מתוקנן של 1.31; רווח בר-סמך של 95%, 1.12-1.52). ההבדל בשיעורי הפניות למסגרות בריאות הנפש נותר יציב למשך זמן מעקב ממוצע של 12 שנים.

נמצא כי אנשים מחלימים מסרטן האשכים שהיו עם רקע של טיפול נפשי פנו יותר לטיפול נפשי בתקופה שלאחר הניתוח, ביחס לאלו בלי רקע נפשי או שלא עברו כריתת אשכים (יחס שיעורים מתוקנן של 5.64; רווח בר-סמך של 95%, 4.64-6.85).

מסקנת החוקרים הייתה שאנשים ששרדו סרטן אשכים פנו יותר לקבלת סיוע נפשי מאשר מקרי הביקורת הבריאים. משום כך יש צורך אמיתי במסגרות בריאות הנפש שידאגו לאוכלוסייה זו גם בטווח הארוך.

מקור: 

Michael J. Raphael, et al. (2021) “Long-Term Mental Health Service Utilization Among Survivors of Testicular Cancer: A Population-Based Cohort Study” Journal of Clinical Oncology, March 2021. Vol. 39, Issue 7, p. 779-786. doi.org/10.1200/JCO.20.02298

נושאים קשורים:  סרטן אשכים,  כריתת אשכים,  שירותי בריאות הנפש,  בריאות נפשית,  מחקרים
תגובות