• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
ציסטות

המנגנון המולקולרי של ציסטוגנזה בכבד

מחקר זה בחן את הציסטוגנזה בכבד והראה את המשמעות הביולוגית של SOX9 בהליך זה

הדמיה של כבד אנושי: שאטרסטוק

ציסטות בכבד נוצרות בהפרעות שונות עם פתוגנזה שונה ובעיקר כציסטות פשוטות של הכבד ומחלות כבד פוליציסטיות. תהליך הציסטוגנזה של הכבד בשתי מחלות אלו כולל פגמים ב-remodelling של דופן הצינור במהלך התפתחות דרכי המרה, מצב שנקרא פגם בלוחית הצינור (ductal plate malformation). SOX9 הוא גורם שעתוק המשתתף בתהליך התפתחות צינור המרה, ולפיכך חוסר ויסות שלו עשוי למלא תפקיד חשוב בציסטוגנזה בכבד. SEC63 מקודד לחלבון ממברנה של הרשת האנדופלזמטית ומוטציה בו גורמת למחלת כבד פוליציסטית המורשת דומיננטית אוטוזומלית בבני אדם. עם זאת, הידע אודות ויסות השעתוק של SEC63 דל.

במחקר הנוכחי נוצר עכבר שבוצע לו נוק-אאוט ל-Sox9 (Sox9LKO), על מנת לחקור את התפקידים והמנגנון הבסיסי של SOX9 בציסטוגנזה בכבד. מחקר זה הראה כי ציסטות בכבד החלו להופיע בעכברי Sox9LKO בגיל 6 חודשים ומספר הציסטות וגודלן גדל עם הגיל. בנוסף, מאפייני הציסטוגנזה בכבד שהתגלו בכבד של עכברי Sox9LKO כללו הפעלת שגשוג, היעדר סלייה ראשונית והפרעה בקוטביות של אפיתל המרה. שימוש ב-RNAi להשתקה של SOX9 באפיתל מרה אנושיים (HIBEpic) הביא לשגשוג מוגבר ולהיווצרות מופחתת של סלייה ראשונית. יתר על כן, SEC63 היה בביטוי חסר בתאי אפיתל מרה ראשוניים בעכברי Sox9LKO. מבחני immunoprecipitation של כרומטין ומבחני luciferase reporter הוכיחו כי SOX9 מווסת את השעתוק של SEC63 בתאי אפיתל המרה. חשוב לציין, שביטוי היתר של SEC63 ב-HIBEpic הפך חלקית את ההשפעות של הנוק-אאוט ל-SOX9 על היווצרות סלייה ראשונית ושגשוג תאים.

ממצאים אלה מדגישים את המשמעות הביולוגית של SOX9 בציסטוגנזה בכבד ומבהירים מנגנון מולקולרי חדשני העומד בבסיס ציסטוגנזה בכבד.

מקור: 

Xu WP. Et al. (2021) The Journal of Pathology. Published online.

נושאים קשורים:  ציסטות,  ביופסיית כבד,  מחקרים
תגובות