• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
דעות

זהירות! מדרון חלקלק: המגיפה ומגמות מטרידות בעולם הרפואה

פגיעה בשיקול הדעת הקליני, השתקה וסתימת פיות, זלזול בחירויות הפרט והרשאות חירום הנתונות לפרשנות מרחיקת לכת – ד"ר יואב יחזקאלי מונה את המפגעים בדרך למיגור המגיפה והשלכותיהם ארוכות הטווח על איכות העיסוק ברפואה

"המשטור האגרסיבי של הטיפול הרפואי באמצעות הנחיות אינסופיות, לא תמיד הגיוניות, המונחתות על הרופאים חדשות לבקרים ממשרד הבריאות, פוגע פגיעה בערכי יסוד של הרפואה: החשיבה ושיקול הדעת הקליני". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

צוותי הרפואה בבתי החולים ובקהילה מתמודדים באופן מעורר השתאות עם התחלואה בקורונה, במסירות יוצאת דופן ובפתיחות להזדמנויות באופן הטיפול בחולי הקורונה ובכלל המטופלים, כמו השימוש ברפואה מרחוק ועוד. בצד ההזדמנויות הללו, ובעוד הם זוכים בינתיים מהמערכת רק להצדעה סמלית ריקה מתוכן אמיתי וממשאבים חיוניים, מתפתחות בעולם הרפואי מגמות מטרידות שראוי להיות מודע אליהן ולבחון אותן מקרוב.

המגמה האחת היא של חד מימדיות ומשטור של הטיפול הרפואי במחלת הקורונה, הפוגעת בחשיבה הקלינית. העיסוק האינטנסיבי במחלה אחת משטח ומרדד את הגיוון הקליני, והדבר מורגש בקרב הצוותים הנושאים בעיקר הנטל: המחלקות הפנימיות בבתי החולים ורפואת המשפחה בקהילה. נוסיף על כך את המשטור האגרסיבי של הטיפול הרפואי באמצעות הנחיות אינסופיות, לא תמיד הגיוניות, המונחתות על הרופאים חדשות לבקרים ממשרד הבריאות, ונקבל פגיעה בערכי יסוד של הרפואה: החשיבה ושיקול הדעת הקליני.

כאשר ניטל מאיתנו שיקול הדעת הקליני ואבחנת מחלת קורונה נקבעת רק על סמך בדיקת מעבדה, בעייתית בדרך בה היא מבוצעת, במנותק מההקשר הקליני של הסתמנות (האם יש מחלה אחרת ברפואה שבה החולה מוגדר "חולה מאומת"?) וכאשר מעודדים בדיקות המוניות בלי קשר ל-Pre test probability, מתקבלת פגיעה בתהליך הבסיסי ביותר של האבחון והסקת המסקנות הרפואיות.

בעת התפרצות המונית יש צורך בהנחיות מרכזיות להאחדת האבחון והטיפול, אבל הכרחי שבגיבושן יישקלו היבטים של עשייה רפואית ושלכתיבתן יהיו שותפים רופאים מהשטח שמבינים על בשרם את ההשלכות

וזאת לדעת: הפער בין ערכי הליבה של המקצוע לבין האפשרות ליישמם בפועל הוא הגורם העיקרי לתופעת השחיקה בעבודה, המכה קשות בצוותי הרפואה בשנים האחרונות בעולם וביתר שאת בימי קורונה. העמקת הפער בין ערכי המקצוע לאפשרות ליישמם בפועל מעצים עוד ועוד את השחיקה בעת הזאת. כן, בעת התפרצות המונית יש צורך בהנחיות מרכזיות להאחדת האבחון והטיפול, אבל הכרחי שבגיבושן יובאו בחשבון היבטים אלה של העשייה הרפואית, ושלכתיבתן יהיו שותפים רופאים העובדים בשטח ומבינים על בשרם את ההשלכות.

מגמה מדאיגה נוספת בעולם הרפואה והמדע בכלל בעת האחרונה היא של סטייה מערכי יסוד של חשיבה מדעית והידרדרות בפתיחות לדיון מקצועי, עד כדי השתקה וסתימת פיות לדעות שונות. גישות שונות להתמודדות עם הנגיף נתמכות בספרות מדעית ענפה ועדכנית ובהמלצות ארגון הבריאות העולמי. מעל 50 אלף מדענים ורופאים ברחבי העולם חתמו על הצהרה ("הצהרת ברינגטון") המתנגדת למדיניות הסגרים ומדגישה את האוטונומיה של הפרט וזכויותיו. שאילת שאלות בסיסיות ודיון מקצועי פתוח וער בעת שכזאת חשובים ביותר כדי להיפתח לאפשרויות נוספות ועל מנת שלא ללקות בקיבעון חשיבתי, בחשיבה קבוצתית וב"ראיית מנהרה".

כאשר דעות מהקו הממסדי אינן מובאות לדיון עם מקבלי ההחלטות, ואנשי המקצוע המוערכים המבטאים אותן מוקעים כ"מכחישי קורונה" ו"מתנגדי חיסונים", המטרה המשותפת למגר את המגיפה אינה יוצאת נשכרת

הצורך בהתגייסות של מדענים ורופאים בשעת חירום חשובה מאין כמוה. היא המאפשרת לפתח טיפולים חדשניים במהירות שיא והיא הנמצאת בבסיס הנכונות לעבוד ימים כלילות למען המטופלים. אבל כאשר ראייה צרה, זלזול בחירויות הפרט, פשרות בנוגע לאוטונומיה של המטופל והרשאות חירום לשימוש נתונים בימים אלה לפרשנות מרחיקת לכת, והמבחן האתי הבסיסי ברפואה האומר "ראשית לכל, אל תזיק" הולך ונשכח - אזי כמו שאומרים: "יוסטון, יש לנו בעיה". כאשר מחקרים מוצגים בחופזה וללא בקרת עמיתים מספקת ובהמשך פרסומם נמשך - האמון של הציבור במדע מתערער, וכאשר דעות שונות מהקו הממסדי אינן מובאות לדיון עם מקבלי ההחלטות, ואנשי המקצוע המוערכים המבטאים אותן מוקעים כ"מכחישי קורונה" ו"מתנגדי חיסונים" – המטרה המשותפת למגר את המגיפה אינה יוצאת נשכרת.

ייתכן שזה פחדם של מקבלי ההחלטות מהמגיפה, ייתכן שזו חרדתם מההכרה בכישלון המביאים להתקבעות מחשבתית והיאחזות בדרך שבה פועלים כבר כמעט שנה ללא הצלחה, אחרת קשה להבין זאת. ההיבט התפיסתי הוא הקריטי ביותר בהתמודדות עם מצב משבר, וגמישות היא המפתח להצלחה.

גם אמצעי התקשורת תורמים מצידם להקצנה ולתבהלה, בעודדם כל מומחה ופרשן לעשות שימוש נרחב באוצר המילים של "החמרה", "זינוק" ו"קריסה" למען הרייטינג. על מקומם האפשרי של אינטרסים מסחריים בפרשנות שניתנת לתמונת המצב ובהקצנתה, עדיף שלא להרחיב.

בצד המסירות והיצירתיות העצומה של הצוותים הרפואיים בשטח בהתמודדות עם הקורונה, והדרישה המוצדקת מאין כמוה לתגבור מערכת הבריאות, שומה עלינו ליתן תשומת לב למגמות עומק המפעפעות אל ליבת העשייה הרפואית. בצד העיסוק בבריאות הציבור, הכרחי שקובעי המדיניות יביטו פנימה לתוך מקצוע הרפואה וייתנו את הדעת על שימורו וטיפוחו. סטייה מערכי יסוד פרופסיונליים יכולה להתקבל על הדעת בדוחק במצבי קיצון, באופן מידתי, זמני ולתכלית ראויה.

המגמות השליליות שתוארו לעיל הן בבחינת מדרון חלקלק ועלולות להיות להן השלכות ארוכת טווח על איכות העיסוק ברפואה ובמדע, על האמון החיוני ביחסי מטפל-מטופל ועל המסירות והמחויבות של הרופאים למקצוע היפה בעולם. יש מקום לדאגה מהמגמות הללו. מנהיגות רפואית תפקידה לזהות בזמן את המגמות המערכתיות בטרם יהפכו לבלתי הפיכות, ולעודד בירור של הדברים בשיח מקצועי פומבי, מאפשר ופתוח.

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  דעות,  חדשות,  מגיפת הקורונה,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
04.02.2021, 10:31

תודה רבה על המאמר. קול בריא בים של תעמולה, פופוליזם, ציד מכשפות, חוסר שקיפות והשתקת קולות.

אנונימי/ת
04.02.2021, 11:09

נשמע כמו "אוי אוי אוי"
"לא מקשיבים לי..."
(אחרי שאני וחברי טעינו לאורך כל הדרך. )

https://twitter.com/nehonotlishatan/status/1355735058347384833?s=20

קול שפוי במערכת שכבר החלה להדרדר במדרון ולדעתי גם איבדה את הבלמים.
עם כל הכבוד וההערכה שיש לי לרופאים בקו הראשון, גם להם אשמה ולא רק למנהיגים.
רופאי הקו הראשון לא משמיעים קולם. אולי כי הם תשושים, אולי כי הם מאמינים בדרך ואולי כי הם פוחדים

אנונימי/ת
04.02.2021, 13:57

בכלי תקשורת נשמע רק קול אחד ורק קו אחד.. מי שפותח פה ומשמיע דעה אחרת - מיד נכנס ל"רשימה שחורה". אין דיון, יש "מלחמה". מי שלא מתחסן - סוג "ב".

אנונימי/ת
05.02.2021, 11:43

התבלבלת-אף אחד שעיניו בראשו לא מתנגד לחיסונים

04.02.2021, 18:08

אכן ימים קשים ומדאיגים לעתיד המדע הרפואי והרפואה עצמה.

מפחיד אפילו בעיתון זה הרופאים מסרבים לאמר דעתם בפומבי עצוב

אנונימי/ת
04.02.2021, 19:39

תודה רבה, מסכימה עם כל מילה

05.02.2021, 02:26

תודה יואב, מגדלור של שפיות וחשיבה מאוזנת ואחראית. קולע לעניין!

05.02.2021, 10:26

מציע נושא למאמר הבא של הכותב הנכבד:
" מועצת החירום לקורונה- המלצות מול מציאות"

בהמשך אפשר עוד נושאים כמו

" האם היו רק 10 מתים מקורונה כפי שחזה חתן פרס נובל?"
" האם מגיפת הקורונה היתה רק היסטריה לקראת בחירות מארס 2020 כפי שחזתה נשיאת אוניברסיטה מכובדת?"

אשמח להציע עוד רעיונות

אנונימי/ת
05.02.2021, 11:00

המשטור והנחתת הנחיות אינם תוצר של מגפת הקורונה. אנחנו חיים עם זה בהשלמה כבר שנים רבות. מה הוא מבול הקווים המנחים ומסמכי עמדה הנוחתים עלינו חדשות לבקרים מצד האיגודים המקצועיים, ״מובילי דעה״ שממונים ע״י חברות התרופות? האם אין זה סוג של משטור והכפפת השיקול הקליני הבסיסי של הרופא לכוחות חיצוניים, ולאו דווקא לשלטון. בעיניי הכל התחיל אי-שם בשנות ה- 80, כשרופא פנימי נדרש לאישור של זיהומולוג כדי לרשום אנטיביוטיקה...

צודק

שבת שלום דר' יואב יחזקאלי,
הלוואי וירבו כמוך המעיזים להתריע (כ"בבגדי המלך החדשים") :" אבל המלך עירום" ...!
אני , עם 88 שנות חיי , ועם מעל ל-60 שנה במקצוענו , מרחיק לכת הרבה מעבר להעזתך הזהירה וטוען בנחישות -- חדל מיידית עם ההכרזה על "שעת חירום" !
ארצנו לא מצויה מזה כשנה (15/3/2020) בסכנה לקיומה בגלל הוירוס !הטיפול הנוכחי במגיפה הינו כשלון טוטלי של ה"קברניטים"...
במגיפה שהיקפה רחב מאוד ( "פיגוע המוני")יש לטפל בדרך הישראלית ששמה זכה לתהילה ברחבי תבל- בעזרת ביחש'ים ( כאלה הנשלחים על ידינו לכל מדינה שנפגעת )ובעזרת הרפואה בקהילה (קופות החולים השונות הפרוסות ברחבי המדינה ולתפארת (אמנם מקופחת)
את מערך בתי החולים יש לקיים כבשגרה ואליהם יופנו אותם 10-15% החולים היותר קשים ( הרי "הקורונה" אינה "מיוחסת" במיוחד...בינתיים אין בנמצא טיפולים חריגים)...
ה"סכנה הקיומית" האמיתית -- הינה מצויה ב"קברניטינו"" המדרדרים את הכלכלה והחינוך להרס טוטלי --ואת ארצנו היקרה --- לאבדון..
המשתמשים בגלימה המזויפת של "שעת-חירום" כדי להסתיר מתחתה "דיקטטורת - קורונה" המוסווית כהלכה ! !
"שעת-חירום" -- הביתה ! ! מ י י ד ! !

זוהי זעקתי וזעקת כמה מחבריי למן 15/3/21 --- ואין שומע...
פרופ' תיאו דב גולן.

06.02.2021, 19:37

נדמה לי שדר' יחזקאלי שכח שאנחנו כבר שנה במצב חירום של מגיפה עולמית שהרפואה והמדע לא הכירו כמוה. מגיפה בהיקף כזה לא הייתה במאה השנים האחרונות (מאז השפעת הספרדית) ולמרות שהתמותה בישראל נמוכה (רק 0.7%) האימפקט של המגיפה על כל מערכות החיים הוא ללא תקדים בהיסטוריה הקצרה שלנו.
בישראל, כמו בכל מדינה מתוקנת, פועלת מערכת שצריכה לקבל החלטות - רפואיות, פוליטיות, אדמיניסטרטיביות- ואלה קובעים כרגע את מדיניות הבריאות, לטוב ולרע.
זה לא מישטור- זו היערכות למצב חירום בריאותי וכלכלי, שלצערנו נעשית בתנאים לא אופטימליים של וירוס שמצפצף על כל החכמולוגים והמודלים.
זו לא העת לדון בכל חוליי הרפואה הישראלית. זה לא הזמן להתלונן על נטילת האוטונומיה של כל רופא בודד. זה לא הזמן להתלונן על כך שלא שמעו בעצתו של כל אחד. כרגע כולנו חיילים בצבא שנלחם מול אויב נסתר וחמקמק. אז קצת סולידריות לא תזיק.

07.02.2021, 13:36

ומציע לך יואב יחזקאלי וגם לך דב גולן היקר, ללכת לבקר עכשיו בבית חולים ברזילי- בית חולים של כ-600 מיטות- בו מאושפזים כרגע 100 חולי קורונה. אם זו לא שעת חירום, מה זה חירום?

חלק מההשפעה הקשה ביותר של המגיפה , היא לא בתחלואה מהוירוס . הרבה מאוד שייך לחוסר ניהול רציף רפואי , הפחדה split , פיצול וחוסר מידע אמיתי על המתרחש . רב הנסתר על הגלויי. לא נפתור את שורש ההחמרה מגיפה זו לא תסתיים .

אבנר ידידי מזה שנים לא מועטות... בגילי, שנת ה-88 לחיי, ביקור באשקלון עשוי לשכנע את אותם הפחות מנוסים ממני, כי קיימת בעיה של "ארוע רב נפגעים"

אך בארוע כזה יש לטפל אירגונית כאופן שונה בתכלית של "180 מעלות". במה זו אינה המקום שבו אוכל לפרט - אבל אשמח ביותר להחליף בשיחה של 15-20 דק' היכן מצויה הטעות הגורלית שהביאה עד היום לכשלון חמור ביותר בטיפול עד כה בחולים מחד ובמיוחד בנשאים !
אך חמור בהרבה הינו הכשלון זועק לשמיים ואשר ממשיך לרסק את החינוך ואת הכלכלה ומביא רבבות לחרפת רעב מאמללת ומייאשת ( תוך חיוך דשן ומקומם של "קברניטינו " המנותקים, ומכל הגוונים...)
וכל מי שמוכן " להרים את הכפפה " ? להלן הדרך 0544782887.
בברכת חברים , פרופ' תיאו דב גולן ן.