קורונה בישראל

בתי האבות קיבלו הקצאה של 2,500 בדיקות יומיות

פרופ' רוני גמזו, המנהל את הטיפול בנושא הקורונה במוסדות הגריאטריים, הבטיח כי שליש מסך הבדיקות בישראל ייועד מעתה למערכת הגריאטרית

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל "איכילוב". "מאז פרוץ המלחמה נפצעו למעלה מ-3,000 איש בישראל - לפחות שליש מהם יזדקקו לשיקום באשפוז". צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל בית החולים איכילוב, שמונה לשמש פרויקטור לניהול הטיפול במשבר הקורונה בבתי האבות, אמר היום (ג') בשיחה עם מנהלי המוסדות לקשישים שהוא מסתייג מפרסום רשימת המוסדות שבהם יש התפרצות קורונה מאחר שהוא חושש שפרסום השמות יביא להשחרת שמם של אותם מוסדות. עד כה דווח על כ-25 מוסדות שבהם התגלתה התפרצות קורונה וגם נמסרו פרטים על החולים שמתו, תוך ציון שמות המוסד שבהם התגוררו עד שהגיעו לבתי החולים.

גמזו ביקש מהמנהלים לפנות אליו עם כל בעיה הדורשת פתרון כמו מחסור בעובדים ומטפלים, ציוד מיגון ובדיקות במוסדות לקשישים ולא לפנות מיד לתקשורת. הוא דרש מהם להקפיד הקפדה יתרה על כל הכללים וההנחיות מאחר שבמוסדות אלה במיוחד המצב קריטי.

עוד ציין שקיבל אתמול ממשרד הבריאות הקצאה של 2,500 בדיקות נוספות לבתי האבות - "שליש מכל הבדיקות בישראל הולך עתה למוסדות הגריאטריים. בכל פעם שתהיה עלייה במספר הבדיקות - המערכת הגריאטרית תקבל שליש. אלחם על זה ויהיה תיעדוף למוסדות עם התפרצות, אחר כך למוסדות עם חשש להתפרצות, ובסוף כל יום יוקדש מספר מסוים של בדיקות למוסדות אחרים". כמו כן הודיע שמתגבשות עתה הנחיות מסודרות ונהלים שונים בהתאם להערות שיתקבלו מדי יום ממנהלי המוסדות לקשישים.

איגוד בתי אבות (א.ב.א.) והדיור מוגן מסר בתגובה: "ניכר שפרופ' גמזו מבין שהקורונה תפסה את משרד הבריאות לא ערוך ולא מוכן".

נכון לאמש 37 מקרב הנפטרים מקורונה הם מדיירי מוסדות לקשישים.

אמש שודרה במהדורת חדשות ערוץ 12 הקלטה משיחה שקיימה לפני כחודש ראש אגף הסיעוד במשרד הבריאות, ד"ר עירית לקסר, עם מנהלי בתי האבות שהתריעו על כך שהם חוששים שמבקרים מבחוץ ייכנסו למוסדות אלו  וכל הקשישים יידבקו". ד"ר לקסר סירבה להקשיב להם ואף התבטאה: "התפקיד שלנו הוא לא לשמור על חיי המטופלים אלא על איכות חייהם".  מנהלי בתי האבות מסרו כי נדהמו מהתגובה המזלזלת הזאת מפי בכירה במשרד שבין השאר אחראית כרגולטור על המוסדות הגריאטריים. עם זאת נשמעה ד"ר לקסר אומרת שהיא מודעת לבעיות הקשות בשטח וכי אנשי משרד הבריאות עובדים על מנת למצוא פתרונות".

משרד הבריאות מסר בתגובה: "ראש האגף לגריאטריה וצוותה פועלים במחויבות אישית למתן פתרונות מקסימליים לקשישים. צר לנו שגורמים שונים מנסים להציג תמונה מעוותת באמצעות הוצאת הדברים מהקשרם. הדאגה היא גם לאיכות החיים של הקשישים ולטיפול פליאטיבי המכבד את רצונם".

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  מוסדות גריאטריים,  בתי אבות,  קורונה,  מגיפה,  נגיף הקורונה
תגובות