• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
דיכאון עמיד

חשיבות השילוב של קטמין ופסיכותרפיה בטיפול בדיכאון

מתן קטמין גנרי משפר משמעותית את השפעות הפסיכותרפיה הן במתן נפרד של החומר והן במתן משולב במסגרת טיפולית

03.02.2020, 14:12
טיפול פסיכולוגי, נפשי. אילוסטרציה

שיעור ההחלמה מדיכאון מג'ורי לאחר טיפול בנוגדי דיכאון מונו-אמינרגניים הוא סביב 50%. המחסור בסינרגיות חזקות בין תרופות נוגדות דיכאון קלאסיות לבין פסיכותרפיה נובע בין היתר מדפוס השפעות המולקולריות של תרופות נוגדות דיכאון קלאסיות. תרופות אלו מווסתות פעילות בין סינפטית אך אינם משפיעות באופן מהותי על סינפטוגנזה (יצירת סינפסות חדשות). למרות שהתרופות הקלאסיות מעלות פקטור נוירוטרופי שמקורו במוח (BDNF), שחרור ה-BDNF אינו מספיק לבדו מאחר ולצורך נוירו-פלסטיות תלויה בפעילות, יש צורך בשילוב העליה ב-BDNF עם הפעלת סינפטוגנזה.

בהתחשב ביכולות הנוירו-ביולוגית והתכונות הפרמקולוגיות של קטמין ישנה ציפיה רבה להשפעה נוגדת הדיכאון של קטמין. קטמין מוביל לשינויים מהירים הן בתפקוד הסינפטי והן בפלסטיות הנוירונלית. שינויים אלו הם הרבה מעבר להשפעות המבודדות של תרופות נוגדות דיכאון קלאסיות.

מחקרים מהעשורים האחרונים אף מדגימים כי מתן קטמין משפר משמעותית את השפעות הפסיכותרפיה הן במתן נפרד של החומר ופסיכותרפיה והן במתן משולב במסגרת פסיכותרפיה פסיכדלית. השפעות משפרות כאלה עשויות להפוך בעתיד המיידי לאינדיקציה קלינית חשובה לקטמין שכן השפעתיו הפרמקולוגיות גרידא הינן ארעיות.

עם כניסת הקטמין לארון התרופות הפסיכיאטרי פורסמה החודש בכתב העת המדעי CNS סקירה של המנגנונים, הבסיס המחקרי והבסיס הקליני לטיפול משולב של קטמין ופסיכותרפיות ממוקדות טראומה ו/או פסיכותרפיה הומניסטית. בסקירה מודגם באופן ספציפי כיצד מישלב טיפולי זה מאריך באופן ספציפי את ההשפעות נוגדות הדיכאון של קטמין גנרי, במחיר מוזל שאיננו מוגן בפטנט המוביל ליחסי עלות תועלת שפירים.

מקור:

Hasler, Gregor. "Toward specific ways to combine ketamine and psychotherapy in treating depression." CNS (2019): 1-3.

נושאים קשורים:  דיכאון עמיד,  פסיכותרפיה נתמכת קטמין,  קטמין גנרי,  מחקרים
תגובות