פסוריאזיס

כלי חדש להערכת איכות חיים בריאותית של מתבגרים חולי פסוריאזיס

במחקר זה התעצב מדד חדש להערכת איכות חייהם הבריאותית של מתבגרים הסובלים מספחת, על ידי סדרה של ראיונות איכותניים עם כל הנוגעים בדבר, ותיקוף סטטיסטי במספר שלבים

אין בנמצא כלי מתאים מבחינת גיל והתאמה למחלה, המודד את איכות החיים הקשורה לבריאות של מתבגרים (גילאי 12-17) הסובלים ממחלת הספחת (פסוריאזיס).

מטרתו של מחקר זה הייתה לפתח ולספק תיקוף ראשוני למדד איכות החיים של מתבגרים חולי ספחת (APso-QOL).

תחילה נערכו ראיונות איכותניים עם מתבגרים הסובלים מספחת, הורים למתבגרים הסובלים מספחת, ואנשי מקצועות הבריאות, בכדי לפתח באופן ראשוני את סל השאלות של כלי ה-APso-QOL. לאחר מכן בוצע שיפור של הכלי בעזרת ראיונות קוגניטיביים. לבסוף, נתונים ממדגם בלתי-תלוי של מתבגרים חולי ספחת שימשו לצמצום השאלות, בניית המדד, ותיקוף ראשוני, בעזרת שילוב בין שיטות מבניית מבחנים מסורתית לבין מודל Rasch.

נתונים איכותניים עשירים בנוגע לאיכות חייהם הבריאותית של מתבגרים חולי ספחת (18 מתבגרים, 14 הורים, 4 אנשי מקצועות הבריאות) בשילוב עם בחינת ראיונות קוגניטיביים (12 משתתפים), הביאו ליצירת גרסה ראשונית של כלי בן 41 שאלות. צמצום מספר השאלות הסתיים בגרסה הסופית של כלי ה-APso-QOL. הכלי הכיל 17 שאלות ומורכב משני תתי-מדדים שהראו התאמה טובה למודל Rasch המקביל: תת-מדד של ההשפעה הנפשית (12 שאלות), ותת-מדד של השפעת התסמינים הגופניים והטיפול (5 שאלות). כל השערות הבסיס בנוגע לתוקף המבני של השאלון אומתו. שני תתי-המדדים והמדד הכולל הראו מהימנות מקובלת במבחנים ובמבחנים חוזרים (מתאמים פנימיים 0.97, 0.89, 0.96), ועקביות פנימית (מדד אלפא של קרונבאך 0.94, 0.81, ו-0.95).

החוקרים הסיקו שהצורה הראשונית של הכלי APso-QOL נראית מבטיחה מבחינת מדדים נפשיים. ניתן להשתמש בכלי על בסיס יומי במסגרות הקליניות וכן במחקרים, בכדי לתמוך בגישה השמה את המטופל במרכז, ובתכנון הטיפול.

מקור: 

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/bjd.18719

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  ספחת,  מתבגרים,  איכות חיים,  מחקרים
תגובות