• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
whiplash

הקשר בין הקצנת אירועים ובריאות נפשית באנשים עם תסמונת Whiplash

ציון של 22 ומעלה בסולם הקצנת כאב צריך להדליק נורה אדומה אצל רופאים באשר לאפשרות שמטופליהם הסובלים מתסמונת Whiplash חווים בנוסף תסמיני דכאון או תסמינים של הפרעת דחק בתר-טראומתית

הקצנה של כאב (Pain Catastrophizing) קשורה במספר מדדים של בעיות בבריאות הנפש כמו דכאון ותסמונת הפרעת דחק בתר-טראומטית (Post Traumatic Stress Disorder). המשמעות הקלינית של ממצאים אלו אינו ברורה. נכון לזמן כתיבת מאמר זה, לא התבצע מחקר שבדק מדדי הקצנה על הסיכון המוגבר לתחלואה במחלות נפש. אחת ממטרות המחקר הנוכחי הייתה לזהות את ציון המעבר (Cut-Score) במדד Pain Catastrophizing Scale שיכול להעיד על סיכון מוגבר לתחלואה במקביל בדכאון ו-PTSD. מטרה נוספת הייתה לקבוע האם תחלואה במחלות נפש יכולה להוות חוט מקשר בין הקצנה לבין תחלואה תעסוקתית.

מחקר זה כלל 143 מטופלים עם פציעת Whiplash. חומרת הכאב, הקצנת הכאב, תסמיני דכאון ו-PTSD נבחנו לאחר הכניסה לתוכנית שיקום. תחלואה במחלות נפש הוגדרה לפי ציון סף במדדים המקובלים.

לאחר ניתוח מסוג ROCי(Receiver Operator Characteristic Curve) החוקרים גילו שציון של 22 במדד הקצנת הכאב הבדיל באופן הכי טוב בין משתתפים עם וללא תחלואת נפש במקביל. התוצאות גם גילו שתחלואה במחלות נפש היוותה חוט מקשר בין הקצנת כאב לבין תחלואה תעסוקתית.

מקור: 

Pare C.  et al (2019). The Clinical Journal of Pain: November 2019 - Volume 35 - Issue 11 - p 880–886;

נושאים קשורים:  whiplash,  הקצנת כאב,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
27.11.2019, 20:00

בנמלחמה חום (אבשלום קור )
מתי יגמלו מהבלגן עם מילים לועזיות ?? במקום פוסט טראומטי תורגם בתר טראומטי. זהו אוקסימורון. למה ללא לכתוב פוסט חבלתי ?. מה רע במונח הלועזי ? מונח מקצועי מגוחך לתרגם.