חדשות

האגודה למלחמה בסרטן בפנייה לאינסטגרם: עזרו לנו להגן על הנוער מפני התמכרות לעישון

בפנייה צוין שסלבריטאים מעלים לרשת תמונות כשהם מעשנים ומאיידים סיגריות אלקטרוניות ש"לכאורה נראות כפרסום סמוי שאסור על פי החוק"

האגודה למלחמה בסרטן פנתה  בסוף השבוע לרשת החברתית אינסטגרם שבבעלות פייסבוק והביעה דאגה "על כך שסלבריטאים ישראלים מעשנים ומאיידים מופיעים באינסטגרם".

במכתב ששלחה האגודה להנהלת הרשת, נכתב: "אנו פונים בדאגה בעקבות המגמה שנראית בשבועות האחרונים שבה התגברה מאוד תופעת הסלבריטאים הישראלים המעלים לאינסטגרם סטוריז, תמונות סלפי ופוסטים כשהם מעשנים וגם מאיידים סיגריות אלקטרוניות מסוגים שונים. כמו במיוחד בולטת התופעה בקרב יוצאי תוכניות ריאלטי" .

הידוענים שהוזכרו בפנייה: הודיה כהן, הכדורגלן לשעבר לירן שטאובר ש"כמעט בכל תמונה מופיע עם האביזר (סיגריה אלקטרונית) תלוי על החזה", הכדורסלן לשעבר גילי מוסינזון, הדוגמניות אלין גולדמן ויאנה גרוס והמוסיקאי עדי לאון.

"אין בכוונתנו להטיל דופי באף אחד מהסלבריטאים ועם זאת מודאגים מהתופעה הנראית לכאורה כפרסום סמוי. ממחקרים ידוע שבני נוער וצעירים מושפעים מהסלבריטאים, רואים בהם מודל לחיקוי ונוטים לאמץ מנהגים של כוכבים מתחום הבידור, הדוגמנות התרבות והקולנוע.

"על אף שמכשירי האידוי, האיוד, הפודים וסיגריות אלקטרוניות לסוגיהן הם טכנולוגיה חדשה יחסית, ידוע שהם מכילים מלבד ניקוטין עוד חומרים ממכרים ומזיקים שחלקם הוכחו כמסרטנים. בני נוער וצעירים רגישים במיוחד. מוחם ממשיך להתפתח עד גיל 25 לפחות. חומרים אלו יכולים לגרום להפרעת קשב וריכוז, כאבי ראש ומיגרנה, להשפיע לרעה על שיקול הדעת, לעודד אימפולסיביות, חוסר איזון רגשי, לגרום לדיכאון וחרדה ולפגוע בהתפתחות המוח".

"בכל שבוע נאמר עוד בפנייה, מצטברות עדויות מדעיות ומחקרים נוספים המוכיחים קשר בין סיגריות אלקטרוניות להתקפי לב, שבץ מוחי ויתר לחץ דם. במחקרי מעבדה מעודכנים נמצא קשר בין סיגריות אלקטרוניות לבין סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הוושט, סרטן שלפוחית השתן וסרטן ריאות. במחקרים קליניים נמצאו שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות של גידולים סרטניים, נזק למערכת החיסונית של הריאות וסיכון מוגבר לסרטן שלפוחית השתן. באחרונה הודיע ה-FDA כי הוא חוקר עדויות על משתמשי סיגריות אלקטרוניות צעירים החווים התקפי פרכוסים".

האגודה למלחמה בסרטן שבה ומזכירה כי על פי החוק המעודכן לאיסור פרסומת והגבלת שיווק מוצרי טבק ועישון שנכנס לתוקף ב-8 בינואר השנה אסור לפרסם מוצרי עישון באמצעות האינטרנט ובאמצעי טכנולוגי אחר, לרבות ציור, דמות, צליל, תמונה או אחרים, המיועד להזמין את הציבור, כולו או חלקו לעשן. כמו כן אוסר החוק פרסומת עקיפה, אגבית, סמויה או פרסומת בלתי מודעת. החוק אוסר באופן גורף לפרסם מוצרי עישון לקטינים מתחת לגיל 18. החוק מטיל קנסות מפורטים על הפרות האיסור. נודה לכם אם תעמדו על המשמר".

עוד מאזכרת האגודה למלחמה בסרטן כי בסקר שערך משרד הבריאות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה ופורסם ביוני 2019 נמצא שיותר מרבע מבני הנוער השתמשו בסיגריה אלקטרונית, עבור שישית ממשתתפי הסקר סיגריה אלקטרונית הייתה התנסות העישון הראשונה שלהם, לעיתים עוד בגיל 12, כשהתפישה שסיגריה אלקטרונית פחות "מזיקה" מהווה את המניע המרכזי לשימוש. הסקר הקיף 819 ישראלים מהם 509 יהודים ו-310 ערבים.

עוד נמצא בסקר כי חמישית מבני הנוער מעשנים - יותר בנים מבנות. כמחצית מעשנים סיגריות טבק ושיעור דומה דיווח על סיגריות אלקטרוניות. בני 15-12 משתמשים בסיגריות אלקטרוניות יותר מבני 18-16 (58% לעומת 44%).

בני הנוער דווחו לסוקרים על שימוש במגוון רחב של סוגי סיגריות אלקטרוניות. 37% משיגים את הסיגריות באמצעים דיסקרטיים - למשל בקנייה דרך רשת האינטרנט. אחרים משיגים את אמצעי העישון בעזרת חברים, בני משפחה ודוכנים בקניון (37%, 25%, 14% ו-10% בהתאמה). אופי השימוש בסיגריות האלקטרוניות הוא "טרנדי" נעוץ עמוק בחוויה החברתית, הדומיננטית בקרב הנוער. בקרב המשתמשים קיים שיעור לא מבוטל של תפישות מוטעות לנושא: שסיגריות אלקטרוניות אינן מזיקות, או מזיקות פחות מעישון מוצרי טבק ה"לא טעימים", וה-"מסריחים".

נושאים קשורים:  חדשות,  אינסטגרם,  האגודה למלחמה בסרטן,  סיגריות אלקטרוניות,  בני נוער
תגובות