• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

כיצד השפיע הסטרס במבצע צוק איתן על תוצאות הריונות בישראל?

ההשפעה של סטרס נפשי בזמן מלחמה על סיבוכי הריון נבדקה במחקר משותף לבתי החולים וולפסון וברזילי

תושבים באשקלון לאחר פגיעת טיל בבית מקומי, במהלך מבצע צוק איתן. צילום: אדי ישראלי, פלאש 90

מחקר שנעשה בקרב יולדות בבתי החולים וולפסון בחולון וברזילי באשקלון בחן חשיפה לסטרס נפשי בזמן והשפעה על תוצאי הריון.

במקרים שנבדקו מדובר היה בסטרס נפשי בזמן מלחמה (מבצע צוק איתן בקיץ 2014) ובמחקר נמצא כי הנשים שילדו ב"וולפסון" במהלך המבצע הצבאי והיו בתחילת ההריון - עד שבוע 28 - סבלו משיעור גבוה יותר של לידות מוקדמות בהשוואה לנשים שהיו בהריון מתקדם בעת המבצע – יחס של 8.1% לעומת 5.9%.

בקרב נשים שילדו ב"ברזילי" והיו בהריון מתקדם (מעל לשבוע ה-28) בזמן מבצע צוק איתן נמצאו שיעורים גבוהים יותר של סוכרת הריונית ומשקלי לידה גדולים יותר לעומת אלו שנחשפו לסטרס בעקבות המצב הבטחוני בתחילת ההריון.

דו"ח המחקר פורסם בחודש יוני האחרון בכתב העת Gynecology & Obstetrics.

מניתוח הממצאים הסיק צוות המחקר כי חשיפה לסטרס מלחמתי בזמן ההריון למשך כחודשיים היא בעלת השפעה שונה על תוצאי ההריון. ההשפעה תלויה במועד ההריון שבו אירע הסטרס וכן אם מדובר בחשיפה חדשה או בחשיפה כרונית וממושכת. השוני בקרב היולדות באזורים השונים בארץ נובע ממנגנוני תגובה ואדפטציה שונים במהלך ההריון.

פרופ' מיכל קובו. "האוכלוסיה האזרחית, שהיתה בסכנת חיים בעקבות הירי, נחשפה בנוסף גם לסטרס בשל האזעקות וקולות הנפץ"

פרופ' מיכל קובו, מנהלת חדרי הלידה ומחלקת יולדות ב"וולפסון", האחראית על המחקר, מסרה: "חשיפה לסטרס נפשי בזמן ההריון עלולה לגרום לסיבוכי הריון ולידה כמו לידות מוקדמות, ניתוחים קיסריים, משקלי לידה נמוכים ורעלת הריון.

"הקשר בין סטרס נפשי בעת אירועי לחימה לבין סיבוכי הריון הודגם בעת עימותים צבאיים שהיו בארץ וברחבי העולם. ביולי 2014 יצאה ישראל למבצע צוק איתן. במהלך 51 ימי המבצע התבצע ירי באופן כמעט יומיומי על אוכלוסיה אזרחית ונשמעו למעלה מ-4,600 אזעקות, עם ממוצע של כ-90 אזעקות ביום. האוכלוסיה האזרחית, שהיתה בסכנת חיים בעקבות הירי, נחשפה בנוסף גם לסטרס בשל האזעקות וקולות הנפץ".

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבדוק את הקשר שבין חשיפה לסוג זה של סטרס לבין סיבוכי הריון כתלות בגיל ההריון שבו נמצאת האישה, וכן האם יימצא הבדל בשיעורי הסיבוכים באזורים שונים בארץ.

המחקר נערך בשיתוף פעולה בין אגף הנשים והיולדות של בית החולים וולפסון, בניהולו של פרופ' יעקב בר ואגף נשים ויולדות של בית החולים ברזילי באשקלון בניהולו של פרופ' אייל ענתבי. החוקר הראשי, ד"ר אוהד גליק מ"וולפסון", יחד עם ד"ר לאון גרין מ"ברזילי" והצוותים שלהם בדקו את שיעור סיבוכי ההריון בקרב נשים שנחשפו למבצע צוק איתן עד שבוע 28 להריונן לעומת נשים הרות שהיו מעל שבוע 28 להריונן בעת המבצע.

מרבית היולדות ב"וולפסון" נחשפו לראשונה לסטרס מסוג זה במהלך ההריון ועל כן נחשבו במחקר כחשיפה "חדשה" לסטרס. לעומתן, הנשים שילדו ב"ברזילי" – בית חולים המטפל בעיקר באוכלוסיית אשקלון ויישובי עוטף עזה שחשופה לסוג כזה של סטרס שנים רבות, נחשבו במחקר להרות עם חשיפה "כרונית" לסטרס.

נושאים קשורים:  סיבוכי הריון,  סטרס,  מבצע "צוק איתן",  לידה מוקדמת,  בית החולים "ברזילי",  המרכז הרפואי וולפסון,  פרופ' מיכל קובו,  ד"ר אוהד גליק,  ד"ר לאון גרין,  הריון ולידה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
31.07.2019, 19:04

הורג אותי מחדש המחקרים המיותרים על דברים שברורים . צריך מחקר בשביל להבין שסטרס זה דבר בעל השלכות שליליות על בריאות האדם ????????????????? כותב התגובה: פסיכלוג ורופא(לא פסיכיאטר)

אנונימי/ת
01.08.2019, 07:57

צריך מחקר כדי להבין שכדור הארץ הוא מרכז היקום? זה הרי ברור!!! מאריציוס.

אנונימי/ת
01.08.2019, 07:57

צריך מחקר כדי להבין שכדור הארץ הוא מרכז היקום? זה הרי ברור!!! מאריציוס.

01.08.2019, 10:06

מה הטעם בפרסום העובדה שבוצע מחקר אם לא מביאים לפחות תקציר על ממצאיו?