• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

נמשכת מגמת הירידה בהגבלות מכניות בבתי החולים לבריאות הנפש

מנתוני דו"ח חדש של משרד הבריאות עולה כי הירידה המצטברת בהגבלות מכניות בבתי החולים הפסיכיאטריים עומדת על 76% כאשר בחלק מהם נרשמה ירידה של כ-90% לעומת 2015

חדר מטופלים במחלקת הגברים החדשה ב"אברבנאל"

"השנים האחרונות בפסיכיאטריה הישראלית התאפיינו במאמץ רחב ועמוק להוריד את מפלס ההגבלות למינימום ההכרחי. המאמץ לא היה מצליח ללא התגייסות הפסיכיאטריה הישראלית כולה", אומר ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל, עם פרסום דו"ח חדש שפרסם אמש (ב') משרד הבריאות, המצביע על המשך הירידה  בהגבלות המכניות, קשירות, בבתי החולים לבריאות הנפש.

הירידה המצטברת עומדת על 76% כאשר בחלק מבתי החולים נרשמה ירידה של כ-90% לעומת 2015. החל מתחילת 2017 התבקשו בתי החולים להוסיף לדיווחים למשרד הבריאות גם את מספר המטופלים שנקשרו בכל מחלקה.

ברוב בתי החולים מספר הוראות הקשירה ל-1,000 ימי אשפוז נמוך מ-10 בתקופת הבדיקה - המחצית השנייה של שנת 2017 והראשונה של 2018, ורובם גם מציגים ירידה ברורה במדד הזה.

ד"ר פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל, אמר בתגובה לנתוני הדו"ח: "השנים האחרונות בפסיכיאטריה הישראלית התאפיינו במאמץ רחב ועמוק להוריד את מפלס ההגבלות למינימום ההכרחי. מגמה זו, שהחלה באופן ספוראדי במחלקות ובתי חולים, קיבלה תאוצה עם פרסום דו״ח בזכות ומסע תקשורתי אינטנסיבי. המאמץ לא היה מצליח ללא התגייסות הפסיכיאטריה הישראלית כולה. כמובן שכדי לשמר הישג זה ולהוריד עוד את מפלס ההגבלות יש צורך בתוספת תקנים ותקציבים. אנחנו כחברי האיגוד נמשיך לצמצם בהגבלות ואנחנו כוועד האיגוד נמשיך להיאבק לקבלת המשאבים הדרושים".

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הגיב על הדו"ח: ״הגדרנו את צמצום הקשירות בבתי החולים כיעד עליון במטרה להגברת החמלה ובמחויבות לשמירה על כבודם של המטופלים. במקביל להעברת הרפורמה בבריאות הנפש, אני רואה בסיפוק את הורדת ההגבלות על המטופלים (בידוד וקשירות) באופן דרסטי. נמשיך לקדם את בריאות הנפש בכל דרך שהיא".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף: ״אני גאה בצוותים המטפלים שבמסירות רבה חוללו שינוי דרמטי במערכת. מערכת בריאות הנפש היום שונה באופן משמעותי מזו שהיתה לפני כמה שנים. אנו ממוקדים בשיפור הרווחה של המטופלים ובצרכים שלהם. נמשיך לשפר את הטיפול״.

ד״ר ורד עזרא, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, ציינה: "אני רוצה להודות לכל מי שעסק בנושא הזה באופן אינטנסיבי בשנים האחרונות בבתי החולים, במטה המשרד ובאגף לבריאות הנפש. אוכלוסיית המטופלים בבתי החולים היא החלשה והמושתקת ביותר ונדרשת למחויבות הגבוהה ביותר שלנו״.

ד״ר אורלי ויינשטיין, ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות: ״צמצום ההגבלות בבתי החולים הממשלתיים מהווה תעודת כבוד לצוותים הרפואיים ששמים את כבודו וטובתו של המטופל לנגד עיניהם. הצמצום הוא פרי עבודה מעמיקה שנעשתה על ידי הצוותים במחלקות והנהלות בתי החולים״.

ד״ר טל ברגמן, ראש האגף לבריאות הנפש, אמרה: "אנחנו מאוד שמחים על הנתונים והמאמץ שהושקע על ידי כל בתי החולים הפסיכיאטריים בישראל. יחד עם זאת, משרד הבריאות לוקח אחריות מלאה ומודע לעובדה שנדרשים עוד מאמצים גדולים על מנת להטמיע את השינויים במערכת. אנחנו מודעים גם לחשיבות ולצורך בהגדלת המשאבים לתשתיות וכוח האדם במערכת".

נושאים קשורים:  הגבלות מכאניות,  קשירות,  בריאות הנפש,  בתי חולים פסיכיאטריים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
27.12.2018, 19:43

ססמאות ומס שפתיים : רוצים כבוד האדם ? תפעלו להוריד את התפוסה ממחלקות של 30-40 -50 מאושפזים עם 3-4-5-6 אנשי צוות במשמרת ל- 20-25 חולים במחלקה.
כך חולים יהיו יותר רגועים , הצוות יותר קשוב , ממילא צריך יהיה פחות להשתמש בטיפול בקשירות .
אלא מה ? זה יותר קשה - צריך להילחם באוצר , בנציבות , בראש הממשלה וכו'.
יותר פשוט ללחוץ על צוות האחיות והרופאים.
ומכיון שאין ואקום - ככל שהקשירות יורדות - עולה האלימות הפיזית והמילולית כלפי הצוות .
אבל את זה לא מפרסמים.