• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

מחקר ב"איכילוב": מתן פומי של קטמין יעיל לטיפול בדיכאון עמיד

החוקרים ציינו שהשפעתו של קטמין על תסמיני דיכאון היא מיידית ונמשכת עד שבעה ימים ממתן הטיפול

קטמין נוזלי. אילוסטרציה

מחקר בהיקף מצומצם שנעשה בשיטת הסמיות הכפולה, במחלקה לפסיכיאטריה והמכון לחקר המוח בבית החולים איכילוב בתל אביב, מצא שקטמין מועיל לטיפול בדיכאון גם כשהוא ניטל פומית (דרך הפה) ולא רק בעירוי לווריד כפי שהראו מחקרים עד כה. החוקרים ציינו שהשפעתו של קטמין על תסמיני דיכאון היא מיידית ונמשכת עד שבעה ימים ממתן הטיפול.

"הארץ" המדווח על כך הבוקר (ה') מסר כי דו"ח המחקר פורסם בשבוע שעבר ב-British Journal of Psychiatry. במחקר השתתפו 41 נשים וגברים, בני 18–75 הסובלים מדיכאון עמיד. הם חולקו אקראית לקבוצת ניסוי שקיבלה קטמין בצורת נוזל לשתייה ולקבוצת ביקורת, שטופלה בתרופת דמה (פלסבו). הטיפול נמשך 21 יום וניתן שלוש פעמים בשבוע. החוקרים העריכו את מצב המטופלים בנקודות הזמן הבאות: 40 דקות לאחר נטילת החומר התרופתי, ארבע שעות לאחר נטילתו וכן בימים שלאחר מכן.

יש לציין שקטמין הוכרז בינואר השנה כסם מסוכן. הוא מוכר כ"סם מועדונים" אולם גם כמועיל לטיפול באובדנות.

על פי הדיווח, המדד שבו השתמשו החוקרים להערכת השפעת הטיפול היה MADRS - מדד דירוג דיכאון מקובל, שבו הרופא ממלא שאלון הערכה ומדרג תסמינים שונים שמצא אצל המטופל כדי לקבוע את רמת הדיכאון שממנה הוא סובל. המדד מתייחס למאפיינים כמו עצבות, חרדה, חוסר עניין, אובדנות, חוסר אנרגיה, בעיות שינה וחוסר תיאבון.

החוקרים דיווחו כי בתום 21 ימי המחקר התברר שבקרב מטופלי הקטמין נרשמה ירידה של 12.75 נקודות במדד MADRS, לעומת ירידה של 2.49 נקודות אצל אלה שנטלו את תרופת הדמה. ב-27% מהמשתתפים שקיבלו קטמין - שישה מטופלים - תסמיני הדיכאון נעלמו לחלוטין.

ד"ר יואב דומני, שהוביל את המחקר יחד עם ד"ר חגי שרון וד"ר מאיה בלייך-כהן, אמר לעיתון: "הופתענו כשראינו השפעה חיובית של עד שבעה ימים לאחר הטיפול, למרות שקטמין הוא חומר המתפנה מהר מאוד מהגוף".

יש לציין שבקטמין נעשה שימוש רפואי זה כבר 50 שנה כחומר הרדמה ואלחוש. בשנים האחרונות הצטברו מחקרים שהראו כי מתן החומר בעירוי יעיל לטיפול בסובלים מדיכאון עמיד שאיננו מגיב לטיפולים קונבנציונליים. המטופלים בו דיווחו על שיפור באיכות החיים ועל הפחתה בתסמיני הדיכאון. כאמור, הוא הוכנס לפקודת הסמים בינואר השנה. הטיפול בקטמין בעירוי לווריד ניתן בבתי חולים, במרפאות ציבוריות ובקליניקה פרטית אחת במרכז הארץ.

ד"ר דומני הוסיף: "מוקדם לדעת אם ממצאי המחקר יסללו את דרכו של החומר הזה להפוך לטיפול מועדף לדיכאון, שרופאים יבכרו אותו על פני התרופות האנטי דכאוניות המקובלות. אני בספק אם יהיה תרופת בחירה לדיכאון. יש בו גם סכנות. הקטמין הוא גם סם רחוב. קיים גם חשש מתוצאות נטילתו, בייחוד נוכח מגיפת השימוש במשככי כאב, אופיואידים, בארה"ב. הקטמין עוזר אמנם למטופלים אבל הוא לא תמים לחלוטין. לתרופות הקונבנציונליות נדרשים שלושה שבועות לפחות עד שהשפעתן מורגשת. הקטמין יוכל, לדעתנו, להוות גשר עד להשפעה המלאה".

נושאים קשורים:  קטמין,  דיכאון עמיד,  טיפול בדיכאון,  סם רחוב,  חדשות,  אלחוש,  הרדמה,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
05.10.2018, 20:55

כל הכבוד על היוזמה והאומץ במתן קטמין לסובלים מדכאון עמיד