• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

יו"ר הר"י לפסיכיאטרים: "ללא התאמת משאבים ושינויים הכרחיים, חוזר מנכ"ל להגבלת קשירות איננו ישים"

פרופ' אידלמן למנכ"ל משרד הבריאות: "עד לתיקון הנדרש, הר"י מורה לרופאים לא לפעול על פי הוראות החוזר החדש ודורשת להקים ועדה ציבורית בראשות שופט" • משרד הבריאות: ההוראות מחייבות והר"י אינה גורם מנחה

פרופ' ליאוניד אידלמן. "השתתפות ארגוני החולים בוועדת הסל היא הכרחית". צילום: פלאש 90

ההסתדרות הרפואית מתנגדת נחרצות להנחיות משרד הבריאות לצמצום קשירת מטופלים בבתי החולים הפסיכיאטריים וקוראת לרופאים להתעלם מהן.

במכתב ששיגר שלשום (ב') יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוא הודיע כי הר"י מנחה את הרופאים שלא לפעול על פי הוראות החוזר החדש בנוגע לקשירה והגבלת מטופלים. המשרד פרסם אותן בחודש שעבר והר"י דורשת לתקנן.

בדיווח על כך ב"הארץ" צוטט פרופ' אידלמן: "בחודשים האחרונים החמיר המשבר במוסדות האשפוז הפסיכיאטרי". במכתב למנכ"ל משרד הבריאות כתב אידלמן: "ההחמרה נובעת מהפחתת ההגבלות הלכה למעשה, וזאת מבלי שהוקצו משאבים מתאימים. כל זאת על אף שהתרעתי בפניך והדגשתי מה נדרש כדי להפחית את ההגבלות ובמקביל להבטיח את טובת המטופלים".

כמו כן כתב: "בחודשים האחרונים הורע המצב כאשר כמה רופאים עזבו את בתי החולים, לרבות מומחים צעירים ומתמחים המבצעים 8-7 תורנויות בניגוד להסכמים קיבוציים. בכל בתי החולים הפסיכיאטריים חלה עלייה במקרי האלימות של מטופלים כלפי מטופלים אחרים ואנשי צוות".

אידלמן ציין: "הוראות החוזר אוסרות הגבלת מטופלים, גם אם המטופל חש שהוא עלול לפגוע בעצמו ובאחרים בסביבתו. ההנחיות גם מונעות ממטופלים לקבל טיפול שנחוץ להחלמתם. למשל, לא ניתן להגביל מטופלים לפני טיפולי ECT (נזעי חשמל) לצורך שמירת צום, גם אם המטופל לא מסוגל לשמור על צום בעצמו. כך למעשה נמנע ממנו טיפול שלו הוא זקוק."

"החוזר החדש", כתב אידלמן, "רצוף אמירות והוראות המטילות סטיגמות על פסיכיאטרים ועל מקצוע הפסיכיאטריה ומטילות ספק בשיקול דעתו של הרופא הפסיכיאטר".

"בפועל", הסביר אידלמן, "דבר לא השתנה והחוסר שהיה קיים במערכת טרום החוזר אף התעצם כעת. על כן, מובהר בזאת", הדגיש במכתבו, "כי התשתית הקיימת, לרבות מצבת כוח האדם הנוכחית, לא מאפשרת יישום החוזר בפועל".

במכתב פירט שורה של דרישות לשינוי: שיפור תשתיות בבתי החולים, מניעת צפיפות, הוספת תקני רופאים ותקצובם כ"מקצוע במצוקה" והוספת תקני אחים ואחיות לבתי החולים הפסיכיאטריים.

"לאור המצב בשטח, היעדר התקציב, כדי לעמוד במטרה המוסכמת להפחית את ההגבלות, ובשל הדיווחים מעוררי הדאגה שעשויים להצביע על עלייה במספר מקרי האלימות בין מטופלים באשפוז הפסיכיאטרי, אנו דורשים לתקן את החוזר בהתאם להוראותינו ולהקים ועדה ציבורית, בראשה יעמוד שופט. עד לתיקון הנדרש, הר"י נותנת הוראה לרופאים שלא לפעול על פי הוראות החוזר החדש".

בר סימן טוב התעלם מהמלצות הפסיכיאטרים

בדיווח נמסר כי בדצמבר 2017, כארבעה חודשים לפני פרסום החוזר, התקיים בהר"י דיון דחוף בנושא הגבלת מטופלים ובו השתתפו מנהלי בתי חולים פסיכיאטריים, ועדי הרופאים ו-וועד איגוד הפסיכיאטרים. מסקנות הדיון והמלצות הרופאים מסר פרופ' אידלמן, הוצגו בפני בר סימן טוב, ובכל זאת החוזר פורסם והופץ מבלי להתייחס להערות הרופאים ומבלי להעביר אליהם טיוטה.

בחוזר המשרד שהופץ בחודש שעבר הנחיות חדשות שנועדו לצמצם את השימוש בקשירת מטופלים בבתי החולים הפסיכיאטריים. ההנחיות מפרטות באילו מצבים ניתן לעשות שימוש בקשירת מטופלים ובאילו מקרים חל איסור לעשות כן. "אבל עם פרסומו", ציין העיתון, "הוא עורר ביקורת רבה במערכת הפסיכיאטרית, שטענה כי החוזר כולל הגבלות ואיסורים מבלי להציע פתרונות מערכתיים".

על פי נתוני משרד הבריאות נרשמה בשנתיים האחרונות ירידה של 56% בממוצע בשימוש בקשירת מטופלים. טווח הירידה בין בתי החולים נע בין 40% ועד 90%. אלא שבדיווח צוטטו גורמים במערכת הבריאות שטענו עם פרסום הנתונים כי הם תוצאה ישירה של החשיפה התקשורתית לנושא הזה והחשש לשמו של בית החולים, ולא שינוי עומק מערכתי מסודר. לטענת אותם גורמים, "ללא שינוי תפישתי ותקציבי, ברגע שיוסט הזרקור התקשורתי מבתי החולים, תחזור מדיניות הקשירות לסדרה".

יו"ר איגוד הפסיכיאטריה דורש הקמת ועדה ציבורית

בדיווח ב"הארץ" נמסרה תגובת פרופ' צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה הנבחר: "שינוי לא יכול להיעשות על ידי הכתבה של דברים בצורה חד צדדית אלא באמצעות רצון טוב, משאבים, תהליכים והכשרות מתואמים למערכת הפסיכיאטרית, שכבר הוכיחה את רצונה הטוב כך שהצליחה להוריד את ההגבלות. טועה מי שחושב שיהיה ניתן לשפר את המצב ללא התוספות הנדרשות. אנחנו דורשים הקמת ועדה ציבורית בראשות שופט שתבדוק את מצב מערכת בריאות הנפש בישראל ותיתן המלצות להוצאתה מהמצוקה רבת השנים".

תגובת משרד הבריאות: "המשרד משקיע בשנים האחרונות משאבים רבים וקשב ניהולי בשיפור השירות הניתן במערך בריאות הנפש. במסגרת זו ניתנות תוספות כוח אדם ותקציב לשיפוץ ובינוי מחדש של מחלקות רבות כמו גם העתקה ובנייה מחדש של בית החולים הפסיכיאטרי באר יעקב שמתכונן לעבור למתחם אסף הרופא. החוזר שפורסם נכתב בהמשך לדו"ח ועדה ציבורית ולאחר סבבי התייעצויות רבים עם גורמי המקצוע המובילים במערכת, לרבות האיגוד המקצועי. הוא משקף את הסטנדרט הטיפולי הראוי לטיפול באוכלוסיה מוחלשת זו.

"עוד לפני פרסום החוזר פעלו המנהלים והצוותים בשטח לצמצום ההגבלות והצליחו במאמץ משותף לצמצם דרמטית את היקף ההגבלות. הוראות משרד הבריאות מחייבות ואנו בטוחים שהצוותים הרפואיים פועלים על פי החוזר. ההסתדרות הרפואית איננה גורם המנחה את משרד הבריאות וראוי כי הנהלתה תפעל עימנו לחיזוק המערכת ולמתן טיפול ראוי ולא תהיה רק בלם כפי שהיא בוחרת לנהוג במקרה זה".

נושאים קשורים:  חדשות,  קשירות מטופלים,  הנחיות משרד הבריאות,  בתי החולים הפסיכיאטריים,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
אנונימי/ת
09.05.2018, 12:39

ככה זה כשקרן נויבך כותבת את חוזרי משרד הבריאות.

אנונימי/ת
09.05.2018, 19:30

כל מילה בסלע

אנונימי/ת
09.05.2018, 19:30

כל מילה בסלע

אנונימי/ת
09.05.2018, 20:46

מה לעשות שבור ועם הארץ שאינו רופא ואף הינו כלכלן כושל
מנסה לנהל את מערכת הבריאות.
מנכ"ל שהוא מחדל
משה בר סימן טוב
יש לפטרו וגם את אדונו סגן השר ליצמן
בהקדם האפשרי

09.05.2018, 21:15

אני מקווה שהסתדרות האחיות תגיב ותנחה גם את הצוותים הסיעודיים בבתי החולים הפסיכיאטריים כפי שמנחה פרופסור אידלמן את הרופאים הפסיכיאטריים וזה אומר לסרב לשתף פעולה עם ההחלטות וההנחיות החדשות שהוחלטו ע״י כאלה שאין להם כל הבנה על הנעשה במחלקות הפסיכיאטריות והם מונחים עי חרדת תקשורת בלבד ולא יותר .

אנונימי/ת
09.05.2018, 22:31

משרד הבריאות מזמן הפך להיות גוף פוליטי ריק מתוכן רפואי/בריאותי רלוונטי.

אנונימי/ת
09.05.2018, 23:02

מקצוע שכולו סתם. חולים מסוכנים צריכים מחלקות מבודדות ורופא כללי יכול לטפל בהם, שאר החולים יטופלו במרפאות רגילות. זה מקצוע שלא צריך להיות שייך לרפואה.

אנונימי/ת
10.05.2018, 05:32

אבוי למערכת הבריאות שהמנכ"ל שבראשה אינו מבין ולו דבר או חצי דבר ברפואה, ונוהג כראשון הבריונים.
ובנוסף סגן שר, שאינו מוכן לשרת כשר, ואינטרסיו הפוליטיים ברורים.
מה עם שלום הציבור?

צודק, לכו הביתה!!!

אנונימי/ת
10.05.2018, 09:08

חחח...
מתחיל עוד פרק במאבק של משרדי הממשלה נגד הרופאים. נקווה שיהיה מעניין.
מחכה כבר לעונה השניה של הסדרה הזאת.
מישהו יודע אם הסדרה זמינה בנטפליקס?