• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
דעות

תגובה לתכנית "המקור": בגלל עשבים שוטים מכפישים ציבור שלם של רופאים מסורים

"הכתבה שפורסמה באחרונה בתכנית "המקור" ושהתיימרה להציג קשר לא תקין בין חברות תרופות לרופאים מכפישה 30,000 רופאים מסורים בשירות הציבורי בגלל כמה עשרות רופאים; רביב דרוקר, פרסם את שמותיהם ושנה את הנרטיב - לא מדובר בתופעה גורפת"

כתבה שפורסמה באחרונה בתוכנית "המקור" בערוץ 10 התיימרה להציג את תמונת המצב של הקשרים בין חברות התרופות לצוותים הרפואיים בבתי החולים ובמרפאות, ובעיקר לרופאים ולאחיות, שבה כביכול קיים קשר ישיר בלתי-תקין המערב טובות הנאה מצד אחד כנגד רישום תרופה כזו או אחרת של חברת תרופות ספציפית. המוטו הכללי של הכתבה היה כי זוהי הנורמה, כי כך מתנהגים רופאים במדינת ישראל.

הפרסום גרם עוול נורא לציבור של מעל 30,000 רופאים במדינת ישראל, ציבור מסור, שעובד ימים ולילות בתנאים פיזיים וכלכליים בלתי אפשריים. הייתי מעז ואומר, סקטור העובדים המסור ביותר בשרות הציבורי במדינת ישראל.

כתבתי מספר תגובות לרביב דרוקר שבאו מעומק לבי ומתוך תחושה שחייבים לתקן את הסטיגמה שהוטלה על ציבור כה רחב. רביב הזמין אותי לראיון, אירחתי אותו במשרדי במרכז הלב ב"שיבא" וניהלנו שיחה, שאני חייב לומר שהייתה באווירה נעימה, אל מול המצלמה. נכון, אני נאיבי, בחשבי כי דברי יובאו בצורה מכובדת ועניינית. כנראה שבקורס לתקשורת בבית הספר לרפואה נכשלתי, או שבעצם, סליחה, לא היה כזה.

במקום להביא את הסבריי על מהם הנהלים המסודרים והאתיים בהם מעוגנים היחסים... בחר רביב להביא קטעי משפטים קצרים, שהוצאו מהקשרם"

במקום להביא את הסבריי על מהם הנהלים המסודרים והאתיים בהם מעוגנים היחסים הבלתי נמנעים שבין מערכת הבריאות לחברות התרופות והציוד המסחריות, בחר רביב להביא קטעי משפטים קצרים, שהוצאו מהקשרם, בין קטעים נוספים מההקלטות הסתמיות "והמזעזעות" אותם הביא לשידור. את התשובה שלי כיצד ובאיזה דרך מומנו נסיעותיי שלי לכנס בו הוזמנתי כמרצה אורח הוא כלל לא שידר.

מה רביב הראה? תועמלנית או שתיים, הדרגה הנמוכה ביותר בחברת התרופות, המתוסכלות ממקום עבודתן שהובילו את תחקירני התכנית לרופאים ספציפיים, אולי 30 או 60 כאלה, שהינם לא יותר מעשבים שוטים הראויים לכל גינוי ואולי אף לתביעה פלילית. ומה המחיר? הכפשה של ציבור של למעלה מ-30,000 רופאים.

חברים, מקצוע הרפואה הינו למידה שלא נגמרת. גם כמנהל מערך קרדיולוגי אני עדיין לומד, על ידי השתתפות בכנסים בינלאומיים, קורסים ועוד. יותר מכך, למרבית הכנסים הבינלאומיים אני מוזמן כמרצה אורח. אני משתף את הקהילה הרפואית בעולם בניסיוני ומייצג את בית החולים שלי ואת מדינת ישראל. כולכם מודעים למעמד הרפואה בישראל בעולם ולאיכות הרפואה במדינת ישראל שמביאה לתוצאות חסרות תקדים בתוחלת חיים, תמותה ממחלות לב וכלי דם ועוד.

תסכימו אתי, חבריי היקרים, וגם רביב, נסיעות אלו להשתלמויות וכנסים לא יכולות לצאת מכיסו הפרטי של הרופא. אגב, חלק גדול מהנסיעות כן יוצא מכיסו הפרטי של הרופא. האם יש לכך תקציב מוגדר בבתי החולים, בקופות החולים, במשרד הבריאות? התשובה היא לא. האם עובד משרד החוץ, החינוך או הביטחון הנוסע להשתתפות בכנס בחו"ל או להשתלמות נוספת בחו"ל נושא בעלות הנסיעה? ברור שלא, יש לכך תקציב מוגדר במשרדים אלו.

חברות הציוד הרפואי והפארמה נרתמות לעזרה בנושא זה. ולא בציניות, באמת מתוך כוונה אמתית לקדם את הרפואה בישראל. זהו אינטרס משותף. נכון, חברת פארמה היא חברה מסחרית הקיימת למטרת רווח, אך בתחום זה הם באמת ובתמים מחויבים לאיכות הרפואה בישראל.

מערכת היחסים שבין גופי הרפואה לחברות התרופות מעוגנות בקוד אתי שנכתב על ידי ההסתדרות הרפואית בישראל. קוד האוסר על קשר ישיר בין רופא לחברת התרופות; קשר ישיר בנושאים כספיים כמובן, הרי קיימת אינטראקציה יומיומית בין חברות התרופות למערכת הבריאות.

"הרופאים והאחיות שהופיעו בכתבה הם לא יותר מעשבים שוטים. רביב יקר, תחשוף את שמם ונביא אותם בפני ועדת האתיקה של הר"י ואולי אף מעבר לכך"

אז איך זה מתנהל? לחברות התרופות תקציב שיווק אותו הם מייעדות למימון השתתפות רופאים בכנסים, ללא קשר לתוכן הכנס. מדובר בדרך כלל בכנסים הגדולים הראשיים בתחומי הרפואה השונים. החברות מעבירות מכתב רשמי להנהלת המחלקה, או הנהלת בית החולים, שבו מצוין כי החברה מבקשת לתמוך במספר רופאים לנסיעה לכנס. מנהל המחלקה או בית החולים מחליט בעצמו מיהם הרופאים המתאימים – מומחים או מתמחים. הזמנת הנסיעה נעשית דרך קרן המחקרים של בית החולים ללא אינטראקציה עם חברות התרופות. הכל עובר לאישור ועדת נסיעות.

עם חזרתו של הרופא, הוא מחויב בכתיבת דו"ח נסיעה מפורט ומקבל מכתב מהנהלת בית החולים שהוא אינו יכול להתערב בהחלטות רכש או אחרות הקשורות באותה החברה.

ידידי, מנהלי בתי החולים שהופיעו בכתבה, אל נא תיתממו. האם יש לכם בבתי החולים תקציבים להשתלמויות הרופאים, להשתתפותם בכנסים? בבקשה תפעלו להגדרת תקציב לכך ואז נחייה בעולם אידיאלי. הלוואי!

לסיכום, הרופאים והאחיות שהופיעו בכתבה הם לא יותר מעשבים שוטים. רביב יקר, תחשוף את שמם ונביא אותם בפני ועדת האתיקה של הר"י ואולי אף מעבר לכך. אך בבקשה, תשנה את הנרטיב, זוהי לא תופעה גורפת. לאזרחי ולחולי ישראל, כרופא בכיר במערכת אני מבטיח לכולכם בלב שלם ובשיא האחריות – ברוב המוחלט של המקרים אתם מקבלים את הטיפול הראוי ביותר, המיטבי ביותר עבורכם, ללא כל קשר ליחסים פסולים כאלו או אחרים עם חברות התרופות.

נושאים קשורים:  דעות,  תעשיית התרופות,  יחסי רופא חולה,  ערוץ 10,  תכנית "המקור",  תגובה,  אתיקה,  הר"י
תגובות
אנונימי/ת
21.01.2018, 08:12

מצוין! סוף סוף מישהו עם אומץ!

אנונימי/ת
04.06.2018, 20:57

אומץ? אמיץ היה אומר המדינה ומשרד הבריאות המחורבן מכריחים את הניהול הבכיר של בתי החולים והרופאים הבכירים לפסק רגליים לפני התעשייה כדי לקיים כנסים מחקרים השתלומיות להתנסות בציוד חדשני ועוד .
זה לא אומץ זה צביעות ושקר.

אנונימי/ת
21.01.2018, 09:51

You are preaching to the converted
המאמר הזה צריך היה להופיע בעיתונים המופנים לקהל הרחב ולא כאן.
אמת פשוטה ויסודית:
אין חדשנות בטיפול רפואי ללא תעשיית תרופות וטכנולוגיות.
אין תעשיית תרופות בלי מחקרים קליניים שמבוצעים על ידי רופאים.
אין מחקרים בתרופות וטכנולוגיות ללא מימון של ספונסורים מתעשיית התרופות.
אין קידום ברפואה ללא כנסים מדעיים/פגישות חוקרים- ממומנות (בחלקן) על ידי התעשייה.
כללי האתיקה של חברות התרופות בנוגע למימון כנסים הם קשוחים מאד = לא פחות מאלו הנהוגים בישראל (משרד הבריאות, הלשכה לאתיקה)
כרופא-חוקר שנוסע לא מעט מטעם ובמימון חברות תרופות - מצפוני נקי לחלוטין בנוגע להשתתפותי בפעילות מחקרית אשר מקדמת הכנסת תרופות חדשות לטובת האנושות.

אנונימי/ת
21.01.2018, 10:51

ישר כוח. ממליצה להביא את דבריך החשובים לכלל הציבור. דימוי הרופא, יחד עם מקצועות נוספים, נמצא לצערנו בירידה מתמדת, בין היתר בשל אותם "עשבים שוטים" וכתבות מוטות ומטעם. מאמר עמדה מסוג זה בתקשורת הרחבה עשוי לעזור בשיפור העמדות והתפיסות האלו.

21.01.2018, 11:30

קשה להשתכנע, מול הבריחה של רופאים כה רבים מהתמודדות עם נושא הקנאביס רפואי, שנמצא כה מועיל ברחבי העולם, אך לחוסר-מזלו הוא איננו תרופה מסחרית של הפארמה

יישר כוח על כתבה זאת,
היא ברורה וזועקת את האמת הקיימת .
דבריך מעבירים היטב את תחושת התסכול וההחמצה המצטברת בקרב הרופאים .
קיים פער משמעותי בנראטיב של דמות הרופא בין המציאות לדמוניזציה של דמות הרופא בחברה הנבנית ומושפעת על ידי המדיה.
יהיה נכון להשקיע בפרסום ובכתבות כמו הנוכחית לשיפור דמות ציבור הרופאים.

אנונימי/ת
21.01.2018, 20:35

לא עשבים שוטים מעטים אלא יער שלם לצערנו

אנונימי/ת
21.01.2018, 20:45

ברוך הבא, אורח ממאדים (-:

אנונימי/ת
22.01.2018, 17:25

בל נשכח שגם לא קיים תקציב במערכת הבריאות לצורך חינוך סטודנטים, תפקיד שבו אנחנו עוסקים באופן רציף בבתי החולים על חשבון זמננו ותוך ניצול משאבים של בית החולים (בעיקר זמן של העובדים). אבל זה כבר נושא אחר...

מרפאות מוכנות בחו"ל

אנונימי/ת
22.01.2018, 19:57

כמי מכיר אותך שנים רבות עוד מספסל בית ספר וגם רופא בכיר בארץ עם בדיוק אותו גישה מבורכת וטהורה כמוך. אני מתפלא שנתת את הכבוד למדיה לראיין אותך. לפני שנים למדתי שזה מלא סילופים וזיופים והמסר שלנו פשוט לא עובר....
מאז אני ממשיך ביום יום ונותן את נשמתי וליבי למטופלים הרבים עם האני מאמין שלי ולא מנסה להטיף או לשנות דרך המדיה.
זה נותן לי הרבה רוגע, מונע תסכול ומפנה זמן לדברים שבאמת חשובים לנו.

אנונימי/ת
22.01.2018, 22:13

אדם שופט אחרים, על פי ערכיו. כך גם פרופ' שגב , להזמין עיתונאי שיש לו כוונה "ללכלך" , לא תעזור לניקוי התדמית הנלוזה אלא יוסיפו ציטוטים חלקיים של הפרופ'. האמת, לא נקטת באמצעי זהירות מינימלי - לא לדבר עם התקשורת ללא יועץ תיקשורת.

22.01.2018, 20:49

כתבה מלאה שקרים
הם לא ראיינו אף רופא לשמוע ממנו האמת
כל האישורים לנסיעות עוברות ועדה בבית חולים
הכתווה באה להציג שהרופאים מושחתים אבל הכתב עצמו מושחת
פשוט בושה דמפרסמים כתבה ברמה כסאת עלובה
תתבייש לך
פרופ נחול מרכז רפואי פוריה

22.01.2018, 22:14

תגובה כנה. מדוייקת. משקפת המציאות אל מול הכתבה המעוותת. פרופ שגב כל הכבוד !

23.01.2018, 07:58

הקופות עובדות עליכם בעיניים! ברור שאם רופא נוסע מטעם חברת תרופות לכנס-הוא מחויב!! איפה קרן ההשתלמות של הרופא?? רק כך יוכל לנסוע לכנס שהוא בוחר להשתתף בו.תהיו מעורבים יותר במחקרים ,באקדמיה וגם לכם יהיו תקציבים.מעט עשבים שוטים כתבת?? הלואי.יש מעט צדיקים!!!

23.01.2018, 16:17

שלום רב
אני מציע לכל עמיתי לא להסתתר מאחורי מעטה האנונימיות. לי קשה יותר להתיחס ברצינות, למי שאינו אומר את דבריו, ומלוא כובד משקלו מאחוריהם.
הנושא של החינוך ההמשכי לאנשי מערכת הבריאות נזנח בישראל זה מכבר, עם יוצאי דופן מועטים כגון רענוני ההחיאה ; לנישה הזו נכנסו חברות התרופות, ונודה על האמת - כנראה שבלעדיהם היינו ממשיכים לטפל ביתר-לחץ-דם בבולמי בטא עד אחרית הימים (ולו רק מהסיבה של חוסר חשיפה ומידע). ואינני רוצה לחשוב כיצד היה נראה הטיפול במחלות ממאירות. אם זה נכון לגבי החינוך הרפואי הרי שקל וחומר לגבי מחקר, שם לא תהיה היום כמעט שום פריצת-דרך ללא גיבוי של חברות הפרמה. הקוד האתי שנכנס הגביל מאוד את הפעילות בתחומים האלה - וטוב שכך, משום שאני זוכר אפילו את עצמי נוסע בעבר לפחות פעם אחת לכנס מפואר של השקת תרופה - ואלה הצטמצמו למימדיהם הנכונים בדרך-כלל. כמו בכל דבר היום יש אפילו over-shoot בתחום הזה, למשל בקופ"ח "מכבי" - קשה מאוד לצאת לכנס רפואי בחו"ל גם במימון חברות תרופות, וגם בלעדיהן, וגם אם הדבר קשור באופן ישיר לתחום הרפואי בו אתה עוסק.
הפתרון הפרקטי שאני רואה למצב האמור הוא כזה - לגבי פעילות מחקרית אקטיבית - התערבותו של רביב דרוקר שווה ככליפת השום, אינני חושב שזו תפגע מעשית מכתבתו, וחוקרים - צעירים כמבוגרים ימשיכו לנסוע לפגישות מחקר כפי שמקובל בכל העולם (תענוג מפוקפק שאני ויתרתי עליו מזמן). לגבי אבטחת חינוך רפואי מתקדם לתמחים ומומחים - יתכבד כל!! מנהל מחלקה בכל בית-חולים, וכל!! מרכז תחום בכל קופת חולים, וידרוש פתיחת קרן שבה כסף "צבוע" לצורך זה בכל מוסד ומוסד, על שמו של כל מומחה ו/או מתמחה (בדומה לקרן לקשרי-מדע באוניברסיטאות). המוסד יהיה חייב בהכנסת תקציב קבוע לחשבון זה, כך השהרופא (מצדי גם אחות) יוכלו לנסוע לכנס על בסיס הכסף שנצבר שם. תרצנה חברות הפרמה לממן שליחת מאן דהו לכנס מסויים - יעבירו את הכסף למוסד, והוא יכניס את הכסף בצורה שיוויונית לקרנות של כל הרופאים מאותו תחום (ולא דרך מנהל המחלקה - המנהל יקבע רק מי נוסע בכל שנה ושנה). מה דעתכם/ן?

אנונימי/ת
26.01.2018, 14:42

להפסיק את הפרוטקציות והעדפה של VIP בעלי כסף ידוענים עיתונאים ופוליטיקאים על פניהם של פשוטי העם.
להתלונן לועדת האתיקה על כל קידום תור של קומבינטורים בדגש על פוליטיקאים ועיתונאים. רפואה שוויונית לכולם!!!!! יחכו בתור כמו כולם.

אנונימי/ת
26.01.2018, 14:43

צודק מאוד

אנונימי/ת
29.01.2018, 20:43

בואו לא ניתמם. כולנו נושאים בכיסים עטים של חברת תרופות, נושאים על הדש תג של חברת תרופות המחזיק את כרטיס העובד, נהנים מכיבוד בארועים מחלקתיים מטעם חברת תרופות. אנחנו פרסומת מהלכת מבלי לשים לב. בתת המודע שלנו קיימת חברה אחת ולא חברה אחרת. תועמלנות מקצועית על יתרונות של מוצר אחד על פני המתחרים - כן. מימון כספי ומתנות - לא.

אנונימי/ת
04.06.2018, 20:56

אם המון הערכה אליך וכבוד ןהשיגך המקצועים הרפואים הניהוליים וכ' די חבר,
איזו צביעות איזו צביעות שגב קריירה שלימה עשית על הגב של החברות והתעשייה כל הרופאים הבכירים בתה"ש כולל המנהל הקודם יוצאים לחול להשתלמויות, מקיימים ארועיים מחלקתיים ממונים ע"י התעשייה כל הכנסים, במיוחד של הקרדיולוגיה במלון דוד היוקרתי בעלויות הפקה של מאות אלפי שקלים , ציוד רפואי במחלקות במאות אלפי דולרים , מחקרים , הכל על מה אתה מדבר על איזה עשבים שוטים יש כמה פרחים יפים בערוגה שלא נגעו בהם אולי אם כבר.
די כבר עם הצביעות הזאת ותעיפו את הכתבה הזאת כבר חצי שנה שאני מתאפק לא לכתוב מה שכתבתי.
יותר טוב לו לאדם כמוך להיות שקט .

19.07.2020, 20:39

ברשותך אמשיך להתגאות בכך שאינני זקוק למימון ותמיכה כדי ללמוד חידושים מדעיים. כל מה שצריך הוא גישה למאמרים מדעיים ויכולת קריאה ביקורתית. לצערי, היכולת לקריאה ביקורתית נשחקת במערכת שבה הלמידה (ויותר מכך, הקידום האקדמי) תלויים בקשרים עם התעשיה. גם הכנסים הממומנים בכבדות ע"י התעשיה הם ארועים שבינם לבין דיון מדעי ביקורתי המרחק רב. כך הרפואה כולה מורחקת עוד ועוד מהבסיס המדעי האמיתי של מחקרים מבוקרי הקצאה אקראית שבוחנים תוצאות רלוונטיות למטופלים ומדווחים בשקיפות על כל תוצאותיהם. העדר תקציב ציבורי בלתי תלוי למחקר קליני הוא מחדל נורא שעולה בדמים.