• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

יחידה לטיפול פסיכואנליטי ממושך תוקם במרכז הרפואי "מעלה הכרמל"

היחידה תציע למטופלים עם הפרעות קשות לאורך שנים אך יכולת להתמיד בטיפול, טיפול פסיכואנליטי אינטנסיבי ממושך, במטרה לשפר את איכות חייהם

אורלי לבון (צילום: פרטי)

יחידה ציבורית חדשה לטיפול פסיכואנליטי אינטנסיבי ממושך, עבור מטופלים עם הפרעות קשות ובמטרה למנוע אשפוזים חוזרים, הוקמה במרכז לבריאות הנפש "מעלה הכרמל". לדברי המרכז, מדובר ביחידה הראשונה מסוגה באזור הצפון.

את הקמת היחידה יזמה אורלי לבון , פסיכואנליטיקאית והפסיכולוגית הראשית של המרכז הרפואי, בשיתוף עם ד"ר הפסיכיאטר אילן אמיר, פסיכואנליטיקאי המשמש כיו"ר עמותת "לכל נפש" ו"המכון לפסיכואנליזה בת זמננו". לבון גם תנהל את המחלקה.

הוספת טיפול פסיכואנליטי אינטנסיבי וממושך, בתדירות של שתיים עד שלוש פגישות בשבוע למשך שלוש שנים, הצליחה למנוע אשפוזים חוזרים

המרכז הרפואי מסר, כי היחידה נועדה לטפל בחולים הנמצאים באשפוז או שאושפזו בבית החולים, וכן בכאלה המופנים אליה מבחוץ, בעלי הפרעות נפשיות מורכבות, המתקשים לנהל חיים נורמטיביים, מרבים להתאשפז, אך מסוגלים להתמיד בקשר טיפולי סדיר ותכוף. היחידה פועלת במסגרת מרפאת המבוגרים של המרכז הרפואי.

מחקרים בקבוצת מטופלים פסיכוטיים, שמצבם הנפשי לא השתפר למרות שקיבלו סל טיפולים רחב, הוכיחו שהוספת טיפול פסיכואנליטי אינטנסיבי וממושך, בתדירות של שתיים עד שלוש פגישות בשבוע למשך שלוש שנים, הצליחה למנוע אשפוזים חוזרים. כמו כן, הביא הצעד לצמצום דרמטי במספר ימי האשפוז, להקלה בסימפטומים, והוביל לשיפור משמעותי בתפקודם של המטופלים בקהילה.

לדברי המרכז, מחקרים שנעשו באנגליה ובגרמניה אף הצביעו על חיסכון כספי ניכר למערכת הבריאות בהוצאות הרפואיות, תודות להפעלת יחידה ייעודית מסוג זה.

ד"ר אמיר יזם והקים שתי יחידות כאלו במערכת הציבורית באזור המרכז. הוא סבור כי יש להנגיש פסיכותרפיה אינטנסיבית לכל נפש. לדבריו, מהניסיון שצבר עלה, כי הטיפול הממושך והתדיר, בשילוב עם אופי היחסים המיוחד שנוצרים בין מטפל למטופל, "הופך מטופלים רבים מאנשים שהמחלה מנהלת אותם, לאנשים שמנהלים את מחלתם", עם רמת תפקוד ואיכות חיים משופרות.

אורלי לבון ציינה, כי הפעלת יחידת טיפול פסיכואנליטי היא גם הזדמנות למטופלים המתמודדים עם פגיעות נפשיות קשות ומורכבות שידם איננה משגת לשלם עבור פסיכואנליזה ממושכת. עתה הם יכולים לקבלה במסגרת שירותי בריאות ציבוריים.

לבון מסרה עוד, כי מיטב האנליטיקאים בארץ התגייסו לטובת היחידה החדשה, כדי לספק הדרכה ולהעביר סמינרים קליניים לצוות המטפל הכולל פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. כמו כן נמסר, כי הטיפולים ביחידה ילוו במחקר שאותו מרכז ד"ר דוד ליבה, סגן מנהל בית החולים. עוד שני בתי חולים בתחום בריאות הנפש בישראל נוטלים בו חלק.

ד"ר יעקב פולאקביץ, מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש "מעלה הכרמל", אמר: "אני גאה על פתיחת היחידה המדגישה את הייעוד הטיפולי של בית החולים. ידע מקצועי מעמיק ועדכני גויס לטובת המטופלים הפגיעים ביותר, שעד לאחרונה לא נמצא להם מענה טיפולי הולם".

י

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "מעלה הכרמל",  אורלי לבון,  ד"ר אילן אמיר,  פסיכואנליזה
תגובות