חדשות

הרפורמה בבריאות הנפש: הוחלט להקים תת-ועדה בכנסת שתפקח על היישום

הרפורמה תחל ב-1 ביולי, ואתמול התקיים דיון בוועדת הבריאות של הכנסת, בו הביעו חברי כנסת מסיעות שונות ביקורת על מתווה הרפורמה הנוכחי

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה אתמול (יום ד') דיון ברפורמה בבריאות הנפש, שצפויה להיכנס לתוקף ב-1 ביולי.

בדיון נמתחה ביקורת על מתווה הרפורמה הנוכחי, ובין השאר צוין כי התקציב שיועד לה אינו מספיק וכן שהכספים שיועברו לקופות החולים, שיהיו אחראיות החל מה-1 ביולי על שירותי בריאות הנפש, ייטמעו בגירעונות העצומים שלהן.

בדיון השתתפו 23 ח"כים. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הודיע כי הוא "פתוח לדיונים ושינויים ברפורמה". בדיון גם הועלו ספקות לגבי שמירה על סודיות המטופלים וכן הועלה חשש כי ילדים שיטופלו במסגרת זאת יתויגו כסובלים מבעיות פסיכיאטריות - וייפגעו מבחינה חברתית.

ד"ר יצחק קדמן: "זהותם ופרטיהם של מאות ילדים שאושפזו במסגרות פסיכיאטריות מדי שנה והיו עד כה חסויים ייחשפו כעת"

בדיון התברר, כי משרד הבריאות לא הגדיר לקופות תנאים לזמינות הטיפולים ולמשכם, וגם על כך שסוכם עמן כי לא יוכנסו שינויים בהסכמים בנושא בריאות הנפש עד 2019. ליצמן התייחס לדברים ואמר כי אם יהיה צורך בשינויים, הם ייעשו בהבנה בין הצדדים עוד לפני 2019. "בכל זאת נעשה שינויים, אבל בשיתוף פעולה עם הקופות ובהסכמתן", אמר.

"מערכת בריאות הנפש נמצאת במצב רעוע, אבל במקום לתקצב אותה כראוי מביאים רפורמה בעייתית ביותר״, אמר חבר הכנסת דב חנין, "בריאות הנפש תיפגע באופן קשה. צריך לבחון איך לתקן את הליקויים בטרם יגרמו נזקים גדולים בנפש. השאלה המרכזית היא מי יהיה זכאי לטיפול: על פי הרפורמה, מדובר רק מי שקיבל אבחנה פסיכיאטרית. חלק גדול מתפקידיה של מערכת בריאות הנפש הוא למנוע מאנשים להגיע למצב שהם מאובחנים פסיכיאטרית, אנחנו פוגעים באופן קשה ביכולת המניעתית של המערכת".

"בסיס הרפורמה הזאת בחטא", אמרה ח"כ שלי יחימוביץ', "ייבשו את המערכת כדי שיוכלו לומר שהמערך לא מתפקד וחייבים להפריט אותו. אני אומרת בצער: הרפורמה יצאה לדרך, לא רוצה לנפץ תקוות אבל לעצור אותה כבר לא נוכל, עכשיו צריך להילחם על מנת לנסות לשפר אותה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, הודיע כי נוכח הביקורת תוקם על-ידו בהקדם ועדת משנה למעקב אחר ביצוע הרפורמה.

חברי פורום הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים שזומנו לדיון עזבו את האולם במחאה על כך שלא איפשרו להם להשמיע את השגותיהם והתנגדותם. יו"ר הוועדה הגיב הבוקר (ה') ואמר שבעוד חודש יתקיים דיון נוסף, שבו יינתן דגש לדברי נציגי הציבור וכן כי סגן שר הבריאות התחייב להשיב על כל שאלה שישאל.

ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, העלה בדיון את נושא פרטיות המידע הנוגע לילדים. "זהותם ופרטיהם של מאות ילדים שאושפזו במסגרות פסיכיאטריות מדי שנה והיו עד כה חסויים, ייחשפו כעת" אמר ד"ר קדמן, "לפי פרשנות תמוהה של משרד הבריאות, עם העברת הטיפול לקופות החולים יהיה אפשר להעביר את המידע למנהלים ולרופאי משפחה בקופות החולים, ומשם לגורמים נוספים כמו צה"ל. על הכנסת להתערב ולמנוע את חשיפת פרטי הקטינים, שעלולה לגרום להם נזקים רבים ובכך להביא להימנעות מקבלת טיפול".

נושאים קשורים:  חדשות,  הרפורמה בבריאות הנפש,  ועדת העבודה הרוחה והבריאות של הכנסת,  קופות החולים
תגובות

הבלבול הקיים היום אצל מקבלי השרות (חולים ובני משפחה) , ואצל "יחידות השדה" נותנות השרות כיום , ואצל "יחדות השדה" המיועדות לתת השרות למן 1/7/15 מחריד אותי ביותר!
החרדה כפולה :
1. עצם העובדה שהפעלת הרפורמה הוצגה לציבור החולים (כ- 120,000) "ולצוותי יח' השדה" , שתחל "לרוחב כל הגזרה" ביום הקובע 1/7/15 היא משימה בלתי אפשרית לדעתי, באם הכוונה שתצליח!!
אילו הייתי בתפקיד מנכ'ל כיום ,לא הייתי מאפשר מהלך כזה לקרות.
צריך היה בתקופת ההכנות להפעלה לתכנן הפעלה "מדורגת" : לבצע "הרצה נסיונית" , במחוז מוגבל גיאוגרפית , המכיל מספר קטן יחסית של כלל החולים , אך המייצג היטב את סוגי האבחנות הראשיות.
הפעלה נסיונית זו תהיה "במעקב צמוד של צוות מיוחד ורב נסיון", שיפתור כל בעיה מתעוררת באופן מיידי ,תוך התייעצות מתמדת עם מינהל הרפורמה.
(מינהל הרפורמה כולל: מנכ'ל מ.בריאות, מנכ'לי הקופות).
הפעלה נסיונית זו תאפשר בחינה מדוקדקת של התהליך,תציע פתרונות לבעיות שמתעוררות, ותמנע לחלוטין "מצבי משבר" אירגוניים ורפואיים!
רק בתום תקופת "הרצה נסיונית " זאת, העשויה להימשך 12 - 18 חודשים , הייתי חש ביטחון , להפעיל את הרפורמה על כלל 120,000 החולים . (באם יתברר שהזמן הנדרש לכך הוא ארוך או קצר מן האמור לעיל, אין מניעה לבצע את ההפעלה הכוללת בהתאם!).
אני מעריך, כי בדרך זו ניתן יהיה למנוע מצבי אי-אמון בתהליך, ובכך להקטין את הסבירות למחשבות "אובדניות" ולארועים שבעקבותיהם.
2. במצב דהיום, הסכנה להתרחשויות שהזכרתי לעיל, (ובהתבססי על שיחותיי עם מספר פסיכיאטרים בכירים), היא גבוהה.
המנכ'ל המיועד שאינו-רופא , אמור להכנס לתפקידו ב- 1/7/15 , והוא חסר ידע או הבנה מקצועית בתהליך המסובך ביותר , שיעמוד לפיתחו.
מאחר וההפעלה אמורה להתבצע בו זמנית "לרוחב כל החזית", אני צופה אפשרות להתפתחויות הרות-אסון.
כרופא מנוסה וותיק הייתי ממליץ על :
עצירת תהליך הרפורמה -- בעצירה אין "סכנת נפשות".(אולי תתקבל עצתי ל"הרצה נסיונית" מוגבלת , כצעד מקדים לפני ההפעלה הכוללת).
למנוע מינוי מנכ'ל שאינו-רופא ( אשר צפוי להכשל "בגדול") בעתוי כל כך מסובך ומסוכן למערכת הבריאות הציבורית.
בכבוד רב, פרופ. תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
22.06.2015, 20:52

שלום לפרופ תיאו
אני מלווה את הרפורמה כ 15 שנה ומקרוב מאוד בשנים האחרונות. לא פגשתי אותך באף אחד מהפורומים המקצועיים שדנו בתהליכי קבלת ההחלטות בנושא
דווקא אתה שהיית מנכ״ל במשרד מבין שדברים מבחוץ נראים אחרת.

אנונימי/ת
22.06.2015, 20:52

שלום לפרופ תיאו
אני מלווה את הרפורמה כ 15 שנה ומקרוב מאוד בשנים האחרונות. לא פגשתי אותך באף אחד מהפורומים המקצועיים שדנו בתהליכי קבלת ההחלטות בנושא
דווקא אתה שהיית מנכ״ל במשרד מבין שדברים מבחוץ נראים אחרת.