• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

ליצמן בכנסת: "פתוח לשינויים ברפורמה בבריאות הנפש בדיונים בוועדת הבריאות"

ליצמן אמר את הדברים בתגובה לדרישת חברי כנסת לדחות את הפעלת הרפורמה, המתוכנת להתחיל ב-1 ביולי, משום שלא תוקצבה כיאות ובשל חשש לאיכות הטיפול

שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: פלאש 90)

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, אמר אתמול (יום ד') בדיון במליאת הכנסת ,כי ככל הנראה ייערכו שינויים ברפורמה בבריאות הנפש במהלך הדיונים בוועדת הבריאות של הכנסת בשבוע הבא.

הרפורמה אמורה להיות מופעלת החל מה-1 ביולי, אולם כבר בשבוע הבא צפויה הוועדה לדון בנושא הזה, ובתקציב הרפורמה. "אני פתוח לשינויים. זו לא תורה שאי אפשר לשנות", אמר ליצמן, על-פי דיווח ב"ישראל היום".

הדיון אתמול בכנסת הוגדר כדחוף, וח"כים התריעו כי התקציב לרפורמה טרם אושר ואף תבעו לדחות את הפעלתה. בעבר אושרה תוספת של 440 מיליון שקלים לבריאות הנפש, כדי להיערך להפעלת הרפורמה - אולם נראה כי סכום זה אינו מספיק.

הח"כים התריעו, כי עקב העובדה שהתקציב המלא טרם אושר, קיים חשש שמטופלים יישארו בלי מענה מספיק, בעיקר בפריפריה. ח"כ יוסי יונה ("המחנה הציוני") קרא בדיון לסגן שר הבריאות לדחות את יישום הרפורמה, בשל היעדר מענה לבעיות מבניות המאיימות לסכל את מטרותיה ויעדיה.

"הרפורמה תיכנס לתוקף מבלי שתתוקצב, מבלי שקיימות מרפאות המאפשרות מתן שירות איכותי למטופלים, מבלי שהובטחו התנאים לחיסיון המידע הרפואי של המטופלים ומבלי שיובטח שיינתן טיפול למטופלים שאינם עונים להגדרות רפואיות נפשיות חמורות", אמר.

ח"כ נורית קורן ("הליכוד") הביעה אף היא התנגדות להחיל את הרפורמה במתכונתה הנוכחית. "מדובר ברפורמה שיישומה הנמהר צפוי לפגוע בזכאותן של קבוצות אוכלוסייה שונות לקבלת טיפול רפואי. נוסף על כך, נחתמו הסכמים כובלים בין קופות החולים לבין משרד הבריאות, אשר קובעים שלא יהיה ניתן להכניס שינויים עד שנת 2019. כלומר, אם יסתבר כי הרפורמה פוגעת ברווחתו ונפשו של האזרח, ידינו תהיינה כבולות מלתקן", אמרה.

ח"כ דב חנין ("הרשימה המשותפת") אמר: "יישומה החפוז והנמהר של הרפורמה צפוי לפגוע קשות בזכאותן של קבוצות אוכלוסייה מוחלשות לקבלת טיפול נפשי, ובכלל זה ילדים ובני נוער. קיים חשש שהתקציבים שיועברו לקופות החולים ישמשו לכיסוי גירעונותיהן במקום למימון שירותים למטופלים".

נושאים קשורים:  חדשות,  הרפורמה בבריאות הנפש
תגובות
אנונימי/ת
06.06.2015, 11:38

קורא לח"כים לפתוח פורום להערות הלקוחות על הרפורמה ולהקים ועדת משנה בכנסת ליישום הרפורמה ותיקונים

07.06.2015, 22:01

לטעמי יש לרפורמה הזו רק חיסרון אחד - מדוע רק כעת ולא לפני הרבה שנים. כל דחייה נוספת היא עוד סבל לחולים הנזקקים לטיפול.
הלחץ לדחייה הוא לחץ של קבוצות אינטרסנטיות ולא יותר. לחולים הרפורמה אך ורק שיפור נטו. יש לצאת לדרך מייד ללא שהיות, ואם יש קשיים ותקלות - לפתור אותם "תוך כדי תנועה".

אנונימי/ת
08.06.2015, 22:46

איך קרה שכבר 20 שנה מתכוננים לרפורמה והיום מגיעים ליום המיוחל ואין מוכנות כלל. כל פעם שמעלים שאלה או דאגה כמו בנושא חיסיון המידע, מואשמים בהשתייכות לקבוצה אינטרסנטים... לתקן תוך כדי תנועה אינו יכול להיות תוצר של 20 שנות התבוננות ועלול לצור נזקים ופגיעה בשירותים ובלקוחות כאחד.

תגובתי לנושא הבעתי כבר באתר אחר של העתון.
בתמצית : העובדה שבראש הצוות שאחראי לישום הרפורמה יעמוד הצמד "ליצמן -- סימן טוב" (שניהם אינם רופאים והאחרון אף לא מלא בעברו תפקיד של מנהל מערכת רבת היקף) אומרת "דרשני"!?
צפויים מהלכים שגויים (כולל כאלה העשויים להתבטא בהתאבדויות) - האם צמד זה ידע לזהותם מיידית?? מסופקני!!
מר ליצמן נוהג במשרד הבריאות כאילו היא "אחוזתו הפרטית"!
הוא , וראש הממשלה שהוא פורמאלית גם שר הבריאות ישאו באחריות לתוצאות!
וועדת הכנסת חייבת במעקב צמוד ביותר של התהליך הכולל דווח יומיומי על תקלות אפשריות!
מדובר בחיי אדם בסכנה פוטנציאלית!
פרופ. תיאו דב גולן.