חדשות

בעקבות מחקר בהדסה: כפפות הלטקס בבית החולים יוחלפו כדי למנוע תגובה אלרגית של מטופלות

במחקר נתגלה כי שיעור הנשים ההרות שפיתחו תגובה אלרגית ללטקס היה פי 300 בהשוואה לשכיחות התופעה באוכלוסייה הכללית.

ניתוח קיסרי (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח קיסרי (צילום: אילוסטרציה)

כפפות הלטקס המשמשות לניתוחים יוחלפו בבתי החולים של "הדסה" בירושלים בעקבות מחקר שנעשה ב"הדסה" עין-כרם ומצא שכיחות גבוהה לאלרגיה ללטקס, אצל נשים הרות. בעוד שבאוכלוסייה הכללית מדובר ב-1 ל-10 אלפים, במחקר נמצא כי אצל נשים הרות השכיחות עולה כדי 300 ל-10 אלפים.

על-פי הדיווח בעיתון "ישראל היום" (יום ו') התברר כי השכיחות לאלרגיה מסוג זה עולה במהלך ההיריון. זיהוי מוקדם של אותן נשים שהן בסיכון – לא רשם הצלחה.

ההחלטה על החלפת הכפפות שבהן השתמשו רופאים ואחיות, התקבלה בעקבות מחקר שנערך בידי צוות יחידת ההרדמה ומומחי האלרגיה בהדסה עין כרם. נמצא כי לא פחות מ־14 יולדות פיתחו תגובות אלרגיות מסכנות חיים במהלך ניתוחים קיסריים. שכיחות המקרים ירדה מ־2.4% ל-0.6% כאשר הרופאים לא נעזרו בשאלון מפורט שעשוי להעיד על קיומה של אלרגיה לעניין הזה. המסקנה שעלתה היא שהשאלון שהנשים מתבקשות למלא, לא עונה מספק מידע לגבי צפי לפיתוח אלרגיה ללטקס. רק שלושה מקרים דווחו כאשר הרופאים ניסו לאתר באופן ספציפי אלרגיה ללטקס.

ד"ר קרולין ויניגר אחראית על שירותי ההרדמה בהדסה עין כרם אמרה לעיתון: "הבנו שהדרך היחידה למנוע תגובה אלרגית חריפה במגע עם לטקס היא להשתמש בכפפות ללא לטקס בעת ניתוח קיסרי". תגובה אלרגית יכולה לסכן חיים. הטיפול המקובל הוא טיפול תומך על ידי מתן אדרנלין וסטרואידים, הנשמה והעברה לטיפול נמרץ. "באחד המקרים שנכללו במחקר, מסרה ד"ר ויניגר, הרופאים נאלצו אף לבצע החייאה ביולדת. מניעת התופעות האלרגיות חשובה במיוחד במהלך לידה, בין השאר בגלל סיבוכים נוספים שעשויים לקרות - כמו תסחיף מי שפיר".

עוד מסרה ד"ר ויניגר כי שכיחות האלרגיה ללטקס גבוהה יותר אצל נשים הרות אלא שהסיבה לכך איננה ברורה לגמרי. "אחת ההשערות היא: במהלך ההיריון נשים עוברות מספר רב של בדיקות כאשר הצוות משתמש בכפפות לטקס. החשיפה החוזרת מעוררת את התגובה האלרגית לחומר שממנו עשויות הכפפות בהן משתמשים רופאים ואנשי הצוות הרפואי המטפל באותן נשים".

נושאים קשורים:  חדשות,  כפפות לטקס,  קרולין ויניגר,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
איה פדר לופט
13.01.2015, 07:32

שלום רב,
מברכת על המחקר השם זרקור על רגישות ללטקס. לציין כי צוותי רפואה וסיעוד המשתמשים בשגרת הטיפולים בכפפות לטקס, חלק לא מבוטל אף הוא מגלה רגישות.

ירון
13.01.2015, 08:15

אולי יש כאן הטיית בחירה.

אצל נשים עם אלרגיה ללטקס לא נוח להשתמש בקונדום ואז הן יותר נכנסות להריון

:-)