חדשות

מחקר: קשר בין ביטוי תת-סוגים של תאי NK לבין הסיכון להפלה חוזרת

המחקר, שנעשה במרכז הרפואי "סורוקה" ואוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע, הוצג בכנס החברה הישראלית לרפואת האם והילוד

במחקר שבוצע במרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע על רמות תאי דלקת מסוג NKי (Natural Killer) בנשים עם הפלות ספונטניות ובמיוחד הפלות חוזרות נמצא, כי בנשים המפתחות הפלה ספונטנית קיים הבדל בביטוים של תת-סוגים של תאי ה-NK בהשוואה לנשים עם הריון תקין. החוקרים טוענים, כי הביטוי הדיפרנציאלי הזה של תאי NK עשוי להיות קשור בהתפתחות הפלה ספונטנית בשליש הראשון של ההריון.

מימין: פרופ' אייל שיינר וד"ר דן תירוש עם פוסטר המחקר שזכה בפרס (צילום: "סורוקה")

מימין: פרופ' אייל שיינר וד"ר דן תירוש עם פוסטר המחקר שזכה בפרס (צילום: "סורוקה")

המחקר נעשה בידי ד"ר דן תירוש מהחטיבה למיילדות וגינקולוגיה ב"סורוקה", אבישי שמש מאוניברסיטת בן גוריו ובהנחיית פרופסור אייל שיינר, מנהל מחלקת יולדות ד' וסגן מנהל המרכז הרפואי בבאר-שבע ופרופסור אנג'ל פורגדור מהמחלקה לאימונולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון. העבודה הוצגה בשבוע שעבר בכנס השנתי של החברה הישראלית לרפואת האם והעובר, שהתקים ברמת-גן ואף זכתה בפרס הפוסטר המצטיין.

הפלות מוגדרות כסיום ספונטני של ההריון עד לשבוע ה- 20 והן מהוות את הסיבוך השכיח ביותר בהריון עם שכיחות של 30-15% מכלל ההריונות, בפרט בשליש הראשון. איבודי הריון נשנים (או הפלות חוזרות) מוגדרים כ-2 הפלות ומעלה ושכיחות התופעה נעה בין 5-3%. בין הגורמים להפלות, בדגש על הפלות חוזרות: סיבות מבניות של הרחם, גורמים גנטיים והפרעות כרומוזומליות בעובר, זיהומים, מחלות רקע של האם, גורמים אימונולוגיים ועוד. בכמחצית מהמקרים לא מזוהה הסיבה להפלה.

תאי NK שבהם התמקד המחקר, הם תאי דם לבנים המהווים מרכיב חשוב במערכת החיסונית. במהלך הריון צעיר ותקין, תאי NK נוטלים תפקיד מרכזי בתהליך ההשרשה של השלייה. המחקר, שבחן נשים עם הפלה ספונטנית, עם ובלי רקע של הפלות חוזרות, אל מול קבוצת ביקורת של הריונות ללא היסטוריה של הפלות - נועד לבדוק אם קיים הבדל ברמת הביטוי של סוגים מסוימים של תאי NK בנשים החוות הפלות ספונטניות בכלל והפלות חוזרות בפרט, לעומת נשים עם הריון תקין. נבדקו בו רמות NK מסוגים שונים בדגימות דם ובדגימות שנלקחו מהשליות.

לדברי פרופסור שיינר, "אובדן הריון הוא חוויה קשה לאשה ולסביבה התומכת שלה – בפרט כשהוא קורה יותר מפעם אחת. המחקר הרפואי בנושא הזה כיום מבקש למצוא גורמים הניתנים לאבחון מוקדם, כדי להוריד את השכיחות של הסיבוך הזה. הממצא במחקר הנוכחי עשוי, על-פי הערכתנו, לשמש כסמן אבחנתי בדבר סיכון מוגבר להפלות".

נושאים קשורים:  חדשות,  הפלות חוזרות,  הפלות,  פרופ' אייל שיינר,  תאי NK,  המרכז הרפואי "סורוקה"
תגובות