נוגדי-דיכאון

CBT יעיל כטיפול נוסף לדיכאון עמיד לטיפול

במחקר CoBalT שנערך בבריטניה נמצא כי טיפול ב-CBT הוביל לשיעור תגובה מוגבר בקרב מטופלים הסובלים מדיכאון עמיד לטיפול תרופתי

15.01.2013, 06:18

רק כשליש מהסובלים מדיכאון עמיד מגיבים באופן מלא לטיפול תרופתי בנוגדי דיכאון. הראיות לגבי השלב הבא בטיפול במטופלים אלו מעטות. מחקר CoBalTי(Cognitive Behavioral Therapy as an adjunct to pharmacotherapy for treatment resistant depression in primary care: a randomised controlled trial) הוא מחקר שנערך בבריטניה על מנת לבחון את השפעת הטיפול ב-CBT כטיפול נוסף למטופלים הסובלים מדיכאון עמיד לטיפול, במסגרת מרפאה ראשונית.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT). אילוסטרציה

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT). אילוסטרציה

המחקר כלל 469 משתתפים בני 18–75 הסובלים מדיכאון שנמצא עמיד לטיפול בנוגדי דיכאון (ציון גבוה מ-14 במדד BDI - Beck Depression Inventory, העונים לקריטריוני ICD-10 לאבחנת דיכאון לאחר שישה שבועות לפחות של טיפול בנוגדי דיכאון). המשתתפים גויסו במרפאות ראשוניות, והוקצו אקראית לטיפול ב-CBT נוסף לטיפול המקובל או לטיפול המקובל בלבד (קבוצת הביקורת). אופי ההתערבות לא אפשר שמירה על סמיות. תגובה לטיפול הוגדרה כירידה של 50% לפחות בציון במדד BDI לאחר 6 חודשים.

90% מהמשתתפים השלימו מעקב של 6 חודשים, ו-84% השלימו מעקב במשך שנה. שיעור התגובה לטיפול לאחר 6 חודשים היה 46% בקבוצת ה-CBT לעומת 22% בקבוצת הביקורת (OR 3.26, 95%CI 2.10-5.06, P<0.001).

החוקרים מסכמים כי מדובר במחקר ראשון בקנה מידה גדול המעיד על יעילות הוספת טיפול ב-CBT למטופלים הסובלים מדיכאון ואינם מגיבים לטיפול תרופתי. לדבריהם על פי התוצאות מדובר בטיפול יעיל המשפר את תסמיני הדיכאון.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Wiles et al.; Cognitive behavioural therapy as an adjunct to pharmacotherapy for primary care based patients with treatment resistant depression:results of the CoBalT randomised controlled trial, Lancet. 2012 Dec 6. pii: S0140-6736(12)61552-9.

נושאים קשורים:  נוגדי-דיכאון,  CBT,  דיכאון עמיד לטיפול,  מחקרים
תגובות